Επέκταση Λεωφόρου Κύμης – Γραμμή 4 μετρό – Μετρό Θεσσαλονίκης – Έργα συγκοινωνιών στα επείγοντα του ΥΠΟΜΕ
Στην αναζήτηση λύσης για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, στις χρηματοδοτικές ανάγκες και στις άμεσες προτεραιότητες του ΥΠΟΜΕ, αναφέρθηκε ανάμεσα σε άλλα ο Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών αρμόδιος για θέματα υποδομών στο πλαίσιο ενότητας του 5ου ΣΔΙΤ Forum με θέμα “Υλοποίηση νέων οδικών υποδομών και προοπτική οδικών υποδομών Αττικής“.
Mε ειδική αναφορά και στα οδικά έργα της Αττικής, ο κ. Ταχιάος περιέγραψε με πολύ ξεκάθαρο τρόπο τους προβληματισμούς του για θέματα χρηματοδότησης και αφετέρου τις άμεσες προτεραιότητες που έχει θέσει το υπουργείο του. Στην ίδια ενότητα έλαβαν μέρος με επίκαιρες παρουσιάσεις και τοποθετήσεις, ο κ. Εμμανουήλ Βράιλας, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Αυτοκινητοδρόμων και Υποδομών με Διόδια – Hellastron, Γενικός Γραμματέας ΣΤΕΑΤ και μέλος Δ.Σ. του ομίλου ΤΕΡΝΑ, ο κ. Πέτρος Σφηκάκης, Διευθύνων Εταίρος, Δικηγορική Εταιρεία LEXPARTNERS και ο κ. Γιώργος Συριανός, Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με συντονιστή τον κ. Νίκο Καραγιάννη, Δημοσιογράφο και Ιδρυτή του Ypodomes.com.
Ο κ. Ταχιάος, καταγράφοντας τις χρηματοδοτικές ανάγκες που έχουν προκύψει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περιέγραψε τη δυσκολία “να χωρέσει” ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΣΠΑ, που είναι μόνο 1,9 δισ. ευρώ, τη γραμμή 4, το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα λεωφορεία, τους νέους συρμούς και άλλα έργα συγκοινωνιών, που το υπουργείο θεωρεί ως προτεραιότητα για την μείωση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Επιπλέον, όπως τόνισε, πρέπει να καλυφθεί και η ανάγκη αποκατάστασης των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων στη Θεσσαλία που επλήγησαν από τις πλημμύρες ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Τα συγκεκριμένα έργα θα δημοπρατηθούν στις 5-6 Δεκεμβρίου.
Στον αέρα η χρηματοδότηση της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης
Αναφερόμενος σε επείγοντα οδικά έργα εντός Αττικής που προβληματίζουν ιδιαίτερα το υπουργείο Υποδομών, ο κ. Ταχιάος εξειδίκευσε στην επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, ένα έργο το οποίο προχώρησε σε διαγωνιστική διαδικασία το 2022, χωρίς καθόλου χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσει εφόσον βρεθεί χρηματοδοτικό σχήμα. Δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί πόροι δεν χρηματοδοτούν πλέον οδικά έργα στην Αττική, η χρηματοδότηση του έργου βρίσκεται στον αέρα. Το υπουργείο βρίσκεται σε αναζήτηση λύσης διότι θεωρεί το συγκεκριμένο έργο ως πλέον απαραίτητο για την περιοχή της Βόρειας Αθήνας, καθώς θα δώσει μεγάλες ανάσες στο υπερφορτωμένο τμήμα της Αττικής οδού Μεταμόρφωση-Δ.Πλακεντίας.
Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) υπάρχει ανάδοχος (η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-INTRAKAT) και ο χρόνος κατασκευής έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Επιπλέον, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρθηκε και στην ανάγκη αντικατάστασης της Γέφυρας Βαρυμπόμπης η οποία από το 2017 μέχρι σήμερα που δεν έχει αντικατασταθεί έχει κοστίσει 147 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο ενώ το κόστος των έργων είναι 20 εκατ. ευρώ. Αυτό σε μεγάλο βαθμό, όπως είπε, είναι γιατί δεν εφαρμόζονται διόδια που στη περίπτωση της Κηφισιάς είναι 55 λεπτά, 95 λεπτά στον Άγιο Στέφανο και 65 λεπτά στην Άνοιξη.
Αυτό σημαίνει πως ο παραχωρησιούχος δεν μπορεί να προχωρήσει σε καμία εργασία βάσει σύμβασης καθώς σήμερα σημειώνεται μια ενδιάμεση κατάσταση. Δηλαδή το υπουργείο αποζημιώνει με δημόσιο χρήμα τον παραχωρησιούχο για την μη καταβολή διοδίων και από την άλλη γιατί δεν του έχει αποδοθεί το συγκεκριμένο τμήμα από την Μεταμόρφωση μέχρι τα διόδια Αφιδνών.
Η γέφυρα η οποία παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας έχει μπει σε διαδικασία κατεδάφισης και ανακατασκευής από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ουσιαστικά αυτό που πρέπει να γίνει είναι να βρεθεί η σχετική χρηματοδότηση του έργου για να ξεκινήσουν οι εργασίες από την παραχωρησιούχο Νέα Οδό. Ο υφυπουργός ανέφερε πως μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ληφθεί η τελική απόφαση για να προχωρήσει η υλοποίηση αυτού του έργου.
Το αρχικό σχέδιο, προβλέπει ότι η γέφυρα Βαρυμπόμπης θα κατεδαφιστεί και ο κόμβος Βαρυμπόμπης θα μετατραπεί σε κυκλικό δακτύλιο, πάνω από την εθνική οδό, ενώ εκατέρωθεν του κόμβου θα κατασκευαστούν δύο μικρότεροι δακτύλιοι για να διευκολύνουν τη σύνδεση με το τοπικό οδικό δίκτυο.
Aναφορικά με τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο Βαρυμπόμπης, γίνονται σε τακτά διαστήματα έλεγχοι για την στατικότητα και την λειτουργικότητα του. Ωστόσο πρόκειται για μια γέφυρα η οποία έχει κατασκευαστεί από την δεκαετία του 1960 και θεωρείται αρκετά επιβαρυμένη. Η λύση στην οποία προσανατολίζεται το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, είναι η κατασκευή μιας νέας σύγχρονης γέφυρας που να πληροί τα κριτήρια λειτουργίας που έχουν τεθεί από την σύμβαση παραχώρησης.