Το έργο έχει ανάδοχο την Ακτωρ Α.Ε., χρηματοδοτείται απο το Ταμείο Ανάκαμψης και απο την αρχή της κατασκευής του αντιμετώπισε θέμα με τις απαλλοτριώσεις
Oι απαλλοτριώσεις θα καθυστερήσουν πιθανόν την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, καθώς το έργο έλαβε ήδη τις προάλλες την πρώτη του παράταση γι αυτό το λόγο.
Το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, που έχει κόστος 186 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με ανάδοχο την Ακτωρ Α.Ε. και απο την αρχή της κατασκευής του αντιμετώπισε θέμα με τις απαλλοτριώσεις.
Ενδεικτικό της δυσκολίας που υπάρχει, είναι το γεγονός ότι μια υπόθεση απαλλοτριώσεων για το συγκεκριμένο τμήμα θα συζητηθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, έναν δηλαδή χρόνο προτού εκπνεύσει η συμβατική του διάρκεια…
Ειδικότερα: Το έργο, υπογράφηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2022 και η συμβατική του διάρκεια είναι για 36 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025.
Παρά το γεγονός ότι το χρονοδιάγραμμα του έργου, λόγω της εμπλοκής του Ταμείου Ανάκαμψης στη χρηματοδότησή του, είναι πολύ σφιχτό, δόθηκε τις προάλλες απο τις αρμόδιες υπηρεσίες η πρώτη παράταση, καθώς δεν έχουν ελευθερωθεί ακόμα αναγκαίοι για την υλοποίηση του έργου χώροι. Ως αποτέλεσμα, οι μελετητές του έργου δεν μπορούν να προχωρήσουν στις απαραίτητες εργασίες κυρίως τοπογραφικές αποτυπώσεις υφιστάμενων τεχνικών και ρεμάτων, γεωτεχνικές έρευνες κα.
Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δόθηκε παράταση στις παρακάτω τμηματικές προθεσμίες εκτέλεσης έργων λόγω καθυστέρησης στην απόδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων πλέον του ενός (1) έτους.
Oι πρώτες παρατάσεις
Πιο συγκεκριμένα:
– 1η τμηματική προθεσμία του έργου, κατά 204 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 30-08-2024,
– 2η τμηματική προθεσμίας του έργου, κατά 483 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 31-08-2025,
– 3η τμηματική προθεσμία του έργου, κατά 184 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 05-09-2025.
Τι θα γίνει με τα άλλα τμήματα
Οι προαναφερθείσες τμηματικές προθεσμίες δεν αλλάζουν προς το παρόν την τελική προθεσμία της σύμβασης, εφόσον όμως οι καθυστερήσεις αυτές συνεχιστούν θα καταστεί προφανώς κάποια στιγμή αναπόφευκτη και η αλλαγή της προθεσμίας.
Σε κάθε περίπτωση, οι απαλλοτριώσεις συνεχίζουν να αποτελούν έναν απο τους μεγαλύτερους “εχθρούς” στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων και μιλώντας ειδικότερα για ολόκληρο τον ΒΟΑΚ είναι πολύ σημαντική η εξέλιξη των απαλλοτριώσεων και στα άλλα δύο τμήματα. Αν υπάρξουν αντίστοιχες καθυστερήσεις, παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Υποδομών κινεί “γη και ουρανό” για να ξεκινήσουν έγκαιρα και τα άλλα δύο τμήματα τα πράγματα θα είναι παραπάνω απο οριακά για τη χρηματοδότηση απο το Ταμείο Ανάκαμψης.
Προσωρινά εργοτάξια στο τμήμα ΒΟΑΚ Νεάπολη – Χερσόνησος
Υπενθυμίζεται ότι τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, είναι: Το μεσαίο τμήμα Νεάπολη – Χερσόνησος, μήκους 22,5 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, το οποίο υλοποιείται από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT.
Για τις ανάγκες κατασκευής του τμήματος Νεάπολη – Χερσόνησος, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε πρόσφατα την ανάπτυξη δύο προσωρινών εργοταξιακών χώρων, για την εγκατάσταση του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού και των λοιπών υποστηρικτικών μηχανημάτων έργου για την εκτέλεση του έργου.
Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους).
Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου), καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε στη συνέχεια ο δρόμος να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.
Σε εξέλιξη η διαδικασία οριστικού αναδόχου για το τμήμα ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο
Σε ότι αφορά το τελευταίο και μεγαλύτερο τμήμα του έργου, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μετά την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), προχωρεί με ταχύτητα η ανάδειξη οριστικού αναδόχου και ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας προκειμένου να εγκριθεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η υπογραφή της και η κύρωσή της από τη Βουλή. Με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και στη συνέχεια όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης.
Η κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών. Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως 5 έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Είναι νωρίς ακόμα να εκτιμηθούν οι δυσκολίες του έργου, είναι σίγουρο πάντως, ότι σε τόσο μεγάλο έργο, ο ρυθμός των απαλλοτριώσεων θα είναι επίσης καθοριστικός για την έγκαιρη υλοποίησή του.