Ανοίγει ο δρόμος για μεγαλύτερο ανταγωνισμό στα έργα ΣΔΙΤ με την απελευθέρωση του ανεκτέλεστου ορίου στα δημόσια έργα

You are currently viewing Ανοίγει ο δρόμος για μεγαλύτερο ανταγωνισμό στα έργα ΣΔΙΤ με την απελευθέρωση του ανεκτέλεστου ορίου στα δημόσια έργα

Η άρση του αποκλεισμού των μικρότερων εταιρειών στους διαγωνισμούς ήταν επιτακτικό αίτημα των κατασκευαστικών φορέων και τέθηκε και στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM

Ανοίγει ο δρόμος για μεγαλύτερο ανταγωνισμό στα έργα ΣΔΙΤ, λόγω της απελευθέρωσης του ανεκτέλεστου ορίου στα δημόσια έργα. Eιδικότερα, με σχετική τροπολογία των άρθρων 30 και 32, που όπως ανέφερε σήμερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, θα ψηφιστεί στην Βουλή μετά τον προϋπολογισμό, στο πλαίσιο εναρμονισμού της νομοθεσίας με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το ανεκτέλεστο, αίρεται ουσιαστικά ο αποκλεισμός των μικρότερων εταιρειών από τους διαγωνισμούς.

Η διόρθωση αυτής της στρέβλωσης ήταν μακροχρόνιο και επιτακτικό αίτημα των κατασκευαστικών φορέων και τέθηκε τις προάλλες και στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM από τον κ. Χριστόφορο Κωνσταντινίδη, Αντιπρόεδρο Τάξεων 5η-7η ΣΑΤΕ – Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών, τον κ. Κωνσταντίνο Γκολιόπουλο, Πρόεδρος ΠΕΔΜΕΔΕ – Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων και την κα. Μαρία Τσιομπάνου, Πρόεδρο ΠΕΣΕΔΕ – Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων.

Αποκλειόταν το 95% των ελληνικών εργοληπτικών εταιρειών

Κοινή διαπίστωση των εκπροσώπων των φορέων ήταν ότι, ενώ οι μικρομεσαίες εταιρείες του κλάδου στην πραγματικότητα έχουν τις δυνατότητες να συμμετάσχουν στα έργα ΣΔΙΤ, τελικά αποκλείονται από απαγορευτικά προαπαιτούμενα στην προκήρυξη των έργων. Ως αποτέλεσμα του σημερινού μοντέλου με το οποίο γίνεται η προκήρυξη των έργων ΣΔΙΤ, σχεδόν το 95% των ελληνικών εργοληπτικών εταιρειών που απασχολούν και την συντριπτική πλειοψηφία, τεχνικών, μηχανικών και άλλων εργαζομένων του κλάδου αποκλείεται.

Για το λόγο αυτό, οι επικεφαλής των φορέων πρότειναν να αλλάξει το μοντέλο προκήρυξης των έργων ΣΔΙΤ έτσι ώστε να μπορούν μέσω υπεργολαβιών να αναλαμβάνουν και οι μικρότεροι «παίκτες» της αγοράς κομμάτι από την μεγάλη «πίτα» των ΣΔΙΤ.

Τι συνέβαινε επί πολλά χρόνια: Οι εταιρείες 6ης και κάτω λόγω περιορισμού του ανεκτέλεστου δεν μπορούσαν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς

Για την ακρίβεια, μπορούσαν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς μόνον μέχρι 44 εκατ. ευρώ και συνολικά κατά έτος μέχρι τα 132 εκ.. ευρώ. Οι εταιρείες της 5ης τάξης μπορούσαν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς μόνον μέχρι 22 εκ. ευρώ και συνολικά κατ΄ έτος μέχρι τα 66 εκατ. ευρώ. Αντίθετα οι εταιρείες της 7ης τάξης δεν είχαν κανένα περιορισμό στην συμμετοχή τους σε δημόσιους διαγωνισμούς.

Μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, δεκάδες προσφυγές από τις μικρότερες εταιρείες για στρέβλωση του ανταγωνισμού στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή των Δημόσιων Συμβάσεων αλλά και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το πολιτικό δίδυμο του υπουργείου Υποδομών, οι κ. Σταϊκούρας και Ταχιάος λύνουν πλέον το θέμα, το οποίο φυσικά ήταν ασύμβατο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Προς το συμφέρον της πολιτείας να διευκολύνει τη συμμετοχή στις ΣΔΙΤ και των μικρότερων εταιρειών

Ειδικά για τις επιπτώσεις της ρύθμισης στα έργα ΣΔΙΤ, ο κ. Κωνσταντίνος Γκολιόπουλος, Πρόεδρος ΠΕΔΜΕΔΕ, επεσήμανε στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM ότι “Δεν είμαστε εναντίον των ΣΔΙΤ, αλλά θα πρέπει να λυθεί νομοθετικά ο τρόπος εμπλοκής και των μικρότερων εταιρειών. Όταν δηλαδή θεωρούνται «μικρές» ακόμα και κάποιες εταιρείες της 6ης τάξης με κεφαλαιοποίηση 50-60 εκατ. ευρώ, είναι απορίας άξιο να μην μπορούν να αναλάβουν και να εκτελέσουν έργα μορφής ΣΔΙΤ”.

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Χριστόφορος Κωνσταντινίδης, Αντιπρόεδρος Τάξεων 5η-7η του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών), επεσήμανε ότι, ενώ τα έργα ΣΔΙΤ αποτελούν πλέον το πιο σημαντικό ίσως κομμάτι του παζλ που συνθέτει τις υποδομές της χώρας, προς το πάρον μόνον οι μεγάλες εταιρείες αποτελούν τους κύριους αντισυμβαλλόμενους των ΣΔΙΤ, ενώ για τις υπόλοιπες εταιρείες, τα έργα ΣΔΙΤ αποτελούν μεγάλη πρόκληση καθώς απαιτούν χρηματοδότηση και συγκεκριμένες προϋποθέσεις εταιρικής διακυβέρνησης.

Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλές δυνατότητες ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας που μπορούν να αξιοποιήσουν το σύνολο των τεχνικών εταιρειών της χώρας.

Για παράδειγμα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κωνσταντινίδης η στρατηγική της συμμετοχής μικρότερων εταιρειών σε κοινοπραξίες για την ανάληψη έργων ΣΔΙΤ είναι επιτυχής, καθώς επιμερίζεται το επιχειρηματικό ρίσκο, και δημιουργούνται συνέργειες για την ολοκλήρωση των έργων

Επίσης ένα μεγάλο ατού που έχουν οι μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες είναι η διαθεσιμότητα παραγωγικών πόρων. Όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος του ΣΑΤΕ, «στην παρούσα κατάσταση της αγοράς, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι επιτελούν τον ρόλο της διαχείρισης των έργων υποδομής, αναλαμβάνοντας ένα τεράστιο όγκο έργων, ενδεχομένως και πέρα από το όριο των παραγωγικών τους δυνατοτήτων τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό, όσο και σε τεχνογνωσία».

Για το λόγο αυτό, η δεδομένη τεχνογνωσία ορισμένων μικρότερων εταιρειών σε συνδυασμό με την διαθεσιμότητα πόρων, και την σε πολλές περιπτώσεις «εντοπιότητα» που διαθέτουν, αποτελούν πλεονεκτήματα. Και σίγουρα, παρά τα εμπόδια που υπάρχουν, είναι προς το συμφέρον της πολιτείας να διευκολύνει τη συμμετοχή στις ΣΔΙΤ και των μικρότερων εταιρειών.

Διαβάστε επίσης: ΠΕΔΜΕΔΕ – ΣΑΤΕ – ΠΕΣΕΔΕ: Σημαντική συνεισφορά στα έργα ΣΔΙΤ μπορεί να έχουν και οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες