Mε ολιστική προσέγγιση το έργο Ανάπλασης του Εκθεσιακού Κέντρου της ΔΕΘ: Τι περιλαμβάνει
Σύντομα ”πιάνει δουλειά” ο τεχνικός σύμβουλος που θα αναλάβει μεταξύ άλλων, να προετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησης για το έργο ανάπλασης του Εκθεσιακού Κέντρου της ΔΕΘ. Το έργο, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM, αλλά και ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO Τάσος Τζήκας σε ημερίδα της Voria, πρόκειται να δημοπρατηθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2025, με τελικό στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν στα τέλη του 2026.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα ανακοινωθεί εντός των ημερών το σχήμα που θα αναλάβει τελικά το project management του έργου. Ο τεχνικός σύμβουλος, σύμφωνα με τα τεχνικά και χρηματοοικονομικά προαπαιτούμενα, θα πρέπει, πέραν της προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης, να παρακολουθεί το έργο και την πορεία υλοποίησής του, να συντάσσει σχετικές αναφορές και να προτείνει μέτρα αντιμετώπισης των τυχόν προβλημάτων που θα ανακύψουν, με στόχο την απρόσκοπτη υλοποίηση του αντικειμένου, φυσικού και οικονομικού. Στον σχετικό διαγωνισμό που διενήργησε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ είχαν καταθέσει σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, δύο σχήματα και ήδη μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών έχει επιλεγεί το ένα. Ο project manager ή ΡΜΟ θα παρέχει τεχνικές, νομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες στον κύριο του έργου.
Επιπλέον, ενόψει της δημοπράτησης του έργου, έχει αρχίσει να εκδηλώνεται και σχετικό ενδιαφέρον από ορισμένες εταιρείες, με πλέον εμφανές το ενδιαφέρον της ΜΕΤΚΑ το οποίο διατύπωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Ντίνο Μπενρουμπή, στην ημερίδα της Voria για τα μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη.
Ποιο είναι και τι περιλαμβάνει το έργο Ανάπλασης της ΔΕΘ
Η ανάπλαση της ΔΕΘ, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, στο πλαίσιο του 5ου ΣΔΙΤ Forum, πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά έργα ΣΔΙΤ που θα υλοποιηθούν στη Βόρεια Ελλάδα. Το πρότζεκτ θα χρηματοδοτηθεί με 120 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους, ενώ 100 με 120 εκατομμύρια θα είναι η ιδιωτική επένδυση, ανταποδοτική μέσω της λειτουργίας του επιχειρηματικού κέντρου. Το έργο περιλαμβάνει ένα πάρκο 100 στρεμμάτων (110 στρεμμάτων συμπεριλαμβάνοντας και την Αγία Φωτεινή), όπου θα πραγματοποιηθούν πάνω από 3.000 φυτεύσεις δέντρων μεσογειακής προέλευσης, ένα βιοκλιματικό εκθεσιακό κέντρο, ένα επιχειρηματικό κέντρο, ένα υπόγειο πάρκινγκ και επιπλέον ένα ξενοδοχείο που θα υποστηρίζει και τη λειτουργία της Θεσσαλονίκης και του εκθεσιακού κέντρου.
Ολιστική η προσέγγιση
Ο Πρόεδρος της ΔΕΘ κ. Τζήκας, εξηγώντας στο πλαίσιο της ημερίδας της Voria, γιατί χρειάζονται και οι εμπορικές χρήσεις, τόνισε ότι η διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO, με τη μελέτη για την ανάπλαση, έπρεπε να απαντήσει όχι μόνο στη δημιουργία ενός πάρκου, αλλά να δει ολιστικά το ζήτημα και απαντήσει σε τρία θέματα: Θεσσαλονίκη πιο πράσινη πόλη, πιο δυναμική οικονομία αλλά και πιο ανταγωνιστική ΔΕΘ. Για να εξυπηρετηθεί αυτό το τρίπτυχο, υιοθετήθηκε ολιστική και όχι μονοθεματική προσέγγιση, αφού προέκυψε η ταυτόχρονη ανάγκη και για πάρκο και για απασχόληση και για υπόγειο πάρκινγκ και για επιχειρηματικό κέντρο. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, το επιχειρηματικό κέντρο, το ξενοδοχείο και το υπόγειο πάρκινγκ είναι υποδομές που συνηθίζονται σε όλα τα εκθεσιακά κέντρα του εξωτερικού, επικαλούμενος μάλιστα και το παράδειγμα της Γερμανίας. Για να προσθέσει, ότι ο ιδιώτης με τα χρήματα που θα βάλει -και αναλαμβάνοντας τη διαχείριση του επιχειρηματικού κέντρου, του ξενοδοχείου και του υπόγειου πάρκινγκ- στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού θα μπορέσει να συγχρηματοδοτήσει και τη δημόσια υποδομή, δηλαδή το εκθεσιακό κέντρο. Επομένως, η συγκεκριμένη μέθοδος της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. είναι η πιο κατάλληλη επιλογή προκειμένου να διευκολυνθεί η Πολιτεία στη χρηματοδότηση του εκθεσιακού κέντρου και του πάρκου.
Αναφερόμενος ειδικότερα στο Πάρκο, σημείωσε ότι η συντήρησή του θα γίνεται από τη ΔΕΘ-HELEXPO, κάτι που έχει συμπεριληφθεί στο business plan, ενώ θα υπάρξει και σχετική προγραμματική συμφωνία με τον δήμο Θεσσαλονίκης. Τέλος, απαντώντας και στα περί καθυστερήσεων της ανάπλασης, ο κ. Τζήκας σημείωσε ότι δεν καθυστέρησε το πρότζεκτ μελετητικά, αλλά αντίθετα καθυστέρησε η πόλη να δει το πιο ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και να βελτιώσει τις υποδομές της εδώ και 30 χρόνια προκειμένου να είναι ανταγωνιστική. Με αποτέλεσμα, η Θεσσαλονίκη η οποία δεν έχει το ανάλογο αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό αποτύπωμα όπως του Άμστερνταμ, της Λιουμπλιάνας, του Βελιγραδίου να έχει έλλειμμα υποδομών και να μην είναι πια ούτε ελκυστική για τους νέους ούτε και ανταγωνιστική. Με τα σημερινά όμως δεδομένα, κατέληξε, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια πόλη πιο ελκυστική, πιο λειτουργική και πιο πράσινη.