Επενδυτικά και ασφαλιστικά ταμεία μπορεί να παίξουν το δικό τους ειδικό ρόλο στη χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ
Αναγκαία χαρακτήρισε την αξιοποίηση περισσότερων εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σημαντικές χρηματοδοτικές προκλήσεις που αφορούν τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ο κ. Παναγιώτης Πρόντζας, Partner και επικεφαλής του τμήματος Strategy and Investments της Grant Thornton, στην ομιλία του στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM.
Ειδική αναφορά έκανε στα επενδυτικά και ασφαλιστικά ταμεία αλλά και άλλους οργανισμούς οι οποίοι μπορούν να παίξουν το δικό τους ειδικό ρόλο στη χρηματοδότηση. Πρότεινε επίσης να εξεταστεί εφεξής η ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των προϋπολογισμών των έργων, πλησιάζοντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα των ΣΔΙΤ που έχουν μέσο προϋπολογισμό περίπου τα 193 εκατ. ευρώ, ώστε η δημοπράτηση και διεκδίκησή τους από clusters μεγάλων εταιρειών να αυξήσει τον ανταγωνισμό. Διευκρίνισε βέβαια, ότι για χώρες που έχουν ανάγκη από μεγάλου μεγέθους υποδομές όπως η Γερμανία ή η Γαλλία, ο μεγάλος προϋπολογισμός δεν είναι πρόβλημα, σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου το ίδιο θέμα αποτελεί πρόκληση.
Οι προκλήσεις και προτεινόμενες λύσεις
Αναφερόμενος εξάλλου στα κύρια ζητήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, ο κ. Πρόντζας τα κατέγραψε ως εξής:
- Ο κρατικός προϋπολογισμός ο οποίος επιβαρύνεται από τις πληρωμές διαθεσιμότητας, ανεβάζοντας τους δεσμευόμενους πόρους και τις δημοσιονομικές υποχρεώσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ο προϋπολογισμός των δημοσίων επενδύσεων είναι αυτή τη στιγμή 13 δισεκατομμύρια ευρώ, αυξημένος δηλαδή σε σχέση με προηγούμενα χρόνια ως αποτέλεσμα όμως της συνεισφοράς του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο έχει συγκεκριμένο ορίζοντα ολοκλήρωσης. Οι αμοιβές διαθεσιμότητας για τα τελευταία 4-5 χρόνια έχουν φτάσει κατά μέσο όρο το χρόνο τα 300 εκατομμύρια και οδεύουν αυξανόμενες φτάνοντας στο όριο τους.
- Η πολυπλοκότητα των έργων, είναι μια ακόμα πρόκληση η οποία οδηγεί σε αρκετές περιπτώσεις σε χρονική απόκλιση μεταξύ της ολοκλήρωσης των προκαταρκτικών μελετών και της εκκίνησης της διαδικασίας δημοπράτησης
- Το χρονικό διάστημα μεταξύ έγκρισης υλοποίησης του έργου μέσω ΣΔΙΤ και υπογραφής της σύμβασης που έχει φτάσει ακόμα και τα 5 έτη δημιουργεί σημαντική απόκλιση στους προϋπολογισμούς των έργων.
- Η δυσκολία που υπάρχει στην εξασφάλιση εγγυητικών επιστολών από τις τράπεζες.
- Οι αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις καθώς και η μεταβλητότητα του κόστους δανεισμού οδηγούν σε άνοδο του κατασκευαστικού κόστους
Ανάμεσα στις λύσεις που σύμφωνα με τον κ. Πρόντζα θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των κρίσιμων αυτών προκλήσεων ξεχωρίζουν οι παρακάτω
- Η αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης προκειμένου να υπάρξει ανταπόκριση στη ζήτηση για υποδομές σε κρίσιμους τομείς (περιβάλλον, νέες τεχνολογίες, ενέργεια),
- Η επιτάχυνση των διαδικασιών δημοπράτησης για την έγκαιρη υλοποίηση των έργων και τη μείωση των καθυστερήσεων,
- Η δυνατότητα εμπλοκής ασφαλιστικών εταιρειών /οργανισμών στην έκδοση εγγυητικών επιστολών ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από τις τράπεζες,
- Η έγκαιρη αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών μηχανισμών συμπεριλαμβανομένου του ΤΑΑ,
- Ο σχεδιασμός την προσεχή πενταετία μεγαλύτερου μεγέθους έργων ΣΔΙΤ, η δημοπράτηση των οποίων θα επιτρέψει τη συμμετοχή σε clusters μεγάλων εταιρειών τονώνοντας τον ανταγωνισμό.
και θα επιτρέψει εν τέλει την επιτυχή υλοποίηση έργου.
20 έργα, βρίσκεται στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου
Ο κ. Πρόντζας ανέφερε, επίσης, ότι από τα συνολικά 40 έργα ΣΔΙΤ που είναι σε εξέλιξη, το 30% των διαγωνισμών, δηλαδή 20 έργα, βρίσκονται στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Εννέα έργα έχουν προχωρήσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, ενώ πέντε βρίσκονται στο στάδιο προετοιμασίας της διαγωνιστικής διαδικασίας. Επιπλέον, τέσσερα έργα είναι στη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και δύο στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος.