Υπουργείο Υποδομών – κυβέρνηση επιθυμούν σφόδρα την επιτάχυνση σημαντικών έργων που συμβάλλουν στην ασφάλεια των μεταφορών όπως ο ΒΟΑΚ
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι πλέον και επίσημα ανάδοχος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, σε συνέχεια της υπογραφής σχετικής απόφασης από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα. Βέβαια, η Σύμβαση Παραχώρησης εκτιμώμενης αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ θα πρέπει τώρα να εγκριθεί και από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κυρωθεί και από τη Βουλή.
Πάντως, με το υπουργείο Υποδομών και την κυβέρνηση να επιθυμούν σφόδρα την επιτάχυνση σημαντικών έργων που συμβάλλουν στην ασφάλεια των μεταφορών, κρίνοντας από την ταχύτητα με την οποία προωθούνται, όσα έργα είναι δυνατό να προωθηθούν άμεσα όπως ο ΒΟΑΚ, το μεγάλο στοίχημα για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι στην παρούσα φάση να οργανώσει άμεσα το τεράστιο πλέον εργοτάξιο του ΒΟΑΚ.
Κι αυτό, γιατί πέρα από το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει ως βασικός μέτοχος κοινοπραξίας (55%) και στην κατασκευή / διαχείριση του αμέσως επόμενου τμήματος του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, που υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα -ΣΔΙΤ. (ΣΔΙΤ).
Αναβαθμίζοντας την οδική ασφάλεια στην Κρήτη
Όπως προβλέπουν τα τεύχη του διαγωνισμού, η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 χρόνια, εκ των οποίων έως πέντε χρόνια είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χιλιόμετρα (συμπεριλαμβανομένων και 30 χιλιομέτρων που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος – Χανιά). Περιλαμβάνει δύο ΛΕΑ, πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων και υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότησή του με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη». Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη αυτή την περίοδο.
Με την ολοκλήρωσή του, θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Τι περιλαμβάνει η απόφαση Σταϊκούρα
Στην απόφαση που υπέγραψε ο κ. Σταϊκούρας, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται: Πρόγραμμα Κοινού Εξασφαλισμένου Ομολογιακού Δανείου για ποσό έως 1.301.000.000 ευρώ περιλαμβανομένων της Σύμβασης Κάλυψης και των Συμβάσεων ορισμού του Εκπροσώπου των Ομολογιούχων, του Διαχειριστή, Συμφωνία Δανειστών, Κύρια Σύμβαση Αντιστάθμισης κινδύνου επιτοκίων μεταξύ των Alpha Τράπεζα, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Πειραιώς και του Παραχωρησιούχου, Σύμβαση ενεχύρου-εκχώρησης απαιτήσεων από τη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Παραχωρησιούχου και του Εκπροσώπου των Ομολογιούχων, Σύμβαση ενεχύρου επί κινητών περιουσιακών στοιχείων μεταξύ του Παραχωρησιούχου και του Εκπροσώπου των Ομολογιούχων, Σύμβαση ενεχύρου-εκχώρησης απαιτήσεων από μετοχές μεταξύ της Αρχικής Μετόχου, του Παραχωρησιούχου και του Εκπροσώπου των Ομολογιούχων, Σύμβαση ενεχύρου-εκχώρησης απαιτήσεων από δευτερογενή δάνεια μεταξύ της Αρχικής Μετόχου, του Παραχωρησιούχου και του Εκπροσώπου των Ομολογιούχων, Πράξη εκχώρησης απαιτήσεων από σύμβαση αντιστάθμισης κινδύνου επιτοκίων του Παραχωρησιούχου σχετικά με το Ομολογιακό Δάνειο για το έργο Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, Απευθείας Σύμβαση Βασικού Υπεργολάβου Μελέτης-Κατασκευής, Απευθείας Σύμβαση Βασικού Υπεργολάβου Λειτουργίας και Συντήρησης, Απευθείας Σύμβαση Ανεξάρτητου Μηχανικού κ.α..
Πάντως, με τον ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, την αναμενόμενη έναρξη κατασκευής των φοιτητικών κατοικιών του Πανεπιστημίου Κρήτης και άλλα σημαντικά έργα μεγάλου μεγέθους που υλοποιούνται αυτήν την περίοδο στην Κρήτη, η Μεγαλόνησος έχει μετατραπεί πράγματι σε ένα απέραντο εργοτάξιο.