Τα οφέλη αυτά, είτε δεν υπήρξαν, είτε, όπως προτάθηκαν, δεν ήταν ικανά να πείσουν την τοπική κοινωνία των 31.420 κατοίκων να υποδεχθούν μια ακόμα “πόλη” με πληθυσμό 20.ΟΟΟ
Σημαντική καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα του έργου ΣΔΙΤ για τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο, επιφέρει η πρόσφατη προσφυγή του Δήμου Ασπροπύργου στο ΣτΕ, προκειμένου να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την μετεγκατάσταση των νέων φυλακών εντός της επικράτειας του, η οποία σύμφωνα με εκπροσώπους της αυτοδιοικητικής αρχής συνδέεται και με την απουσία αντισταθμιστικών οφελών για την τοπική κοινωνία.
Η δημοτική αρχή είχε βέβαια επισημάνει ήδη από το 2020, συμπεριλαμβανομένου του σημερινού Δημάρχου Ασπροπύργου Γιάννη Ηλία, τον προβληματισμό της, επισημαίνοντας ότι οι φυλακές δημιουργούν ένα ακόμα πρόβλημα στην ήδη υποβαθμισμένη περιοχή του Ασπροπύργου, τόσο για το περιβαλλον όσο και για τις μεταφορές. Είχε όμως λάβει, όπως προκύπτει και απο σχετικά δημοσιεύματα της περιόδου και υποσχέσεις για σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τους κατοίκους του Ασπροπύργου. Τα οφέλη αυτά, είτε δεν υπήρξαν, είτε, όπως προτάθηκαν, δεν ήταν ικανά να πείσουν την τοπική κοινωνία των 31.420 κατοίκων σύμφωνα με την απογραφή του 2021, να υποδεχθούν μια ακόμα “πόλη” με πληθυσμό 20.ΟΟΟ.
Ως αποτέλεσμα, η συναίνεση της Δημοτικής Αρχής στην μετεγκατάσταση των φυλακών έμεινε μετέωρη για να μετατραπεί στη συνέχεια σε κάθετα αρνητική στάση απέναντι στις νέες φυλακές όπως φάνηκε και απο την προσφυγή στο ΣτΕ.
Ειδικότερα, με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ο Δήμος υπέβαλε στο ΣΤΕ πριν από λίγες μέρες. Η αίτηση ακύρωσης του Προεδρικού Διατάγματος, που υπέβαλε ο Δήμος στο ΣΤΕ πριν από λίγες μέρες έγινε σχεδόν ταυτόχρονα με την Έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την ανάπτυξη των νέων φυλακών στην πρώην Νατοϊκή Βάση της περιοχής.
Εν αμφιβόλω και η συνολική πορεία του έργου
Ετσι, ενώ όπως φαινόταν, ο δρόμος προς την οριστική δημοπράτηση του έργου μέσα στο 2025 είχε ανοίξει, η προσφυγή πλέον της αναμενόμενης καθυστέρησης, καθιστά αβέβαιη και την συνολική πορεία του έργου.
Υπενθυμίζεται, πως πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό 765 εκατ. με ΦΠΑ και αναθέτουσα Αρχή το ΤΑΙΠΕΔ. Για το έργο ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με τη συνολική διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης να εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 30 έτη, εκ των οποίων τα πρώτα 3-4 χρόνια θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο του έργου. Σε αυτή τη φάση ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται ήδη στο σημείο του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Η υποβολή της αίτησης ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας του από 10.12.2024 Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) με τίτλο: “Έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για τη χωρική οργάνωση και ανάπτυξη του νέου Δικαστικού Σωφρονιστικού Συγκροτήματος Αθηνών (ΔΣΣΑ) σε τμήμα του Δημοσίου Ακινήτου ΑΒΚ 391 στον Δήμο Ασπροπύργου (Ν. Αττικής), καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης και περιβαλλοντική έγκριση αυτού.” (ΦΕΚ Δ΄, 885/11.12.2024), έγινε από τη Δικηγορική Εταιρία «ΛΑΖΑΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ».
Τι προβλέπει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο
Ο πολεοδομικός σχεδιασμός με στόχο να διασφαλίσει τη δημιουργία μιας σύγχρονης σωφρονιστικής υποδομής στον Ασπρόπυργο, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες για ασφάλεια, λειτουργικότητα και περιβαλλοντική ισορροπία στην περιοχή προβλέπει ότι το έργο:
- Αναπτύσσεται σε ακίνητο του δημοσίου, έκτασης 103.022,28 τ.μ., σε δύο ζώνες, μία για τις εγκαταστάσεις κράτησης και μία για τις υπηρεσίες μεταγωγών.
- Καθορίζεται ζώνη πέραν της εξωτερικής περίφραξης των εγκαταστάσεων, σε απόσταση 500 μέτρων από αυτές για λόγους ασφαλείας και αποτελεσματικής περιμετρικής φύλαξής τους και εντός αυτής απαγορεύεται κάθε δυνατότητα ή χρήση ή έργο που θα μπορούσε να επηρεάσει την ασφάλεια των εγκαταστάσεων.
- Προβλέπεται η δημιουργία οδού ασφαλείας περιμετρικά των εξωτερικών ορίων των εγκαταστάσεων, πλάτους 10 μέτρων και επιβάλλεται η δημιουργία δευτερεύουσας όδευσης διαφυγής.
- Χρήσεις Γης: Το έργο θα περιλαμβάνει, εκτός από σωφρονιστικές εγκαταστάσεις, χώρους εκπαίδευσης, υγειονομικές δομές, θρησκευτικούς χώρους, αθλητικές εγκαταστάσεις και περιοχές στάθμευσης.
- Η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη είναι 35%, ο συντελεστής δόμησης 0,6 και τα μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη, για τα κτίρια, τα 9 μέτρα και για τις υποδομές ασφάλειας, παρατήρησης και ελέγχου τα 14 μέτρα.
- Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται, παράλληλα, στην κάλυψη των σύγχρονων αναγκών για βιώσιμη ανάπτυξη του έργου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η εφαρμογή βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για τον περιορισμό του ενεργειακού αποτυπώματος, η υιοθέτηση καλών πρακτικών στη διαχείριση αποβλήτων, καθώς και η προστασία των δασικών εκτάσεων της περιοχής, η αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Πρόκειται επίσης για το πρώτο έργο ΣΔΙΤ για φυλακές και το μεγαλύτερο σε κρατική χρηματοδότηση, οι διαδικασίες του οποίου τρέχουν από τη μονάδα PPF, μονάδα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, υπό τον Παναγιώτη Σταμπουλίδη, εντεταλμένο Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, εκτελεστικό μέλος του ΔΣ και επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.