“Φειδωλός” o Νίκος Ταχιάος για Πρότυπες Προτάσεις και ΣΔΙΤ, λόγω δημοσιονομικών περιορισμών – Μικρός ο χώρος συμμετοχής του Δημοσίου

You are currently viewing “Φειδωλός” o Νίκος Ταχιάος για Πρότυπες Προτάσεις και ΣΔΙΤ, λόγω δημοσιονομικών περιορισμών – Μικρός ο χώρος συμμετοχής του Δημοσίου

Εντός Οκτωβρίου, αναμένεται το νέο νομοσχέδιο για τις Πρότυπες Προτάσεις

“Φειδωλός” εμφανίστηκε στις τοποθετήσεις του για Πρότυπες Προτάσεις και ΣΔΙΤ ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, στο 7o Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, επιμένοντας, ότι λόγω δημοσιονομικών περιορισμών, ο χώρος για συμμετοχή του Δημοσίου είναι μικρός. Επιβεβαίωσε όμως, ότι το ΥΠΕΜΕΔΙ έβγαλε απο το συρτάρι την πρόταση για τις Πρότυπες Προτάσεις, που είχε υποβληθεί απο τους κατασκευαστικούς φορείς απο το 2022, την επεξεργάστηκε και μάλλον εντός Οκτωβρίου αναμένεται να έρθει στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο που θα προβλέπει αναλυτικά το μοντέλο για τις Πρότυπες Προτάσεις.

Ο κ. Ταχιάος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι πρέπει να «δούμε αν και πώς θα συμμετέχει εφεξής το δημόσιο όχι μόνον στις Πρότυπες Προτάσεις, αλλά και στις ΣΔΙΤ», τονίζοντας ότι «δεν γίνονται αποδεκτά έργα που θα μεταφέρουν βάρος και κόστος σε επόμενες γενιές».

Σημείωσε ότι απο το 2032 και μετά θα ξεκινήσουμε να αποπλήρωνουμε και τις δόσεις του “παγωμένου” σήμερα χρέους της χώρας κατά συνέπεια «πρέπει να σκεφτούμε πόσο θα χρεώσουμε τις μελλοντικές γενιές, ενώ πρέπει οι χρήστες να καταλάβουν επιτέλους ότι πρέπει να πληρώνουν». Ειδικά για τις ΣΔΙΤ, τόνισε ότι «ταβανιάζουν ως ποσοστό του ΑΕΠ και δεν είναι άπειρες οι πληρωμές διαθεσιμότητας».

Επίσης αναφέρθηκε και σε υπερβάσεις των προϋπολογισμών των έργων λόγω των claims των κατασκευαστών, καθώς επίσης και στο γνωστό πρόβλημα με τις μελέτες, για να επαναλάβει ότι χρειάζεται σύνεση και προσοχή για έργα που κοστίζουν, ενώ υπάρχει και δύσκολος δρόμος για την εξεύρεση χρηματοδότησης.

Ειδικά για τις Πρότυπες Προτάσεις αναφέρθηκε και σε θέματα συμβατότητας με το Ευρωπαϊκό δίκαιο καθώς, το μοντέλο εισήλθε στην Ε.Ε. μέσω Ιταλίας και Ελλάδας και δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί.

Αναγνώρισε όμως ότι το κράτος «χρωστάει έργα στην Αττική» συμφωνώντας σην αναγκαιότητα για νέες υποδομές, ιδίως στο Λεκανοπέδιο με αρμόδια στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του ΣΤΕΑΤ κ. Γιώργο Συριανό, ο οποίος συμμετείχε στο ίδιο πάνελ.

Ειδικότερα, ο κ. Συριανός εκπροσωπώντας και την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, επέμενε ότι στις Πρότυπες Προτάσεις, υπάρχει πρόβλεψη το δημόσιο να μην καταβάλει καθόλου στην αρχή κεφάλαια παρά να το κάνει αυτό, μετά την πάροδο δεκαετίας, μέσω σκιώδους διοδίου δηλαδή επιπλέον κρατική συμμετοχή στο αντίτιμο των διελεύσεων, στα πρότυπα του ΒΟΑΚ.

Στο ίδιο πάνελ με θέμα τις ΣΔΙΤ και τις Πρότυπες Προτάσεις , συμμετείχαν επίσης οι κκ. Μάνος Μουστάκας (Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Παναγιώτης Παπανικόλας (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. – Πρόεδρος της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. – Διευθυντής Ελλάδας, VINCI Concessions, Costanzo Graffi (AECOM), Γιώργος Συριανός (Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ) και Χρήστος Ράδος (Διευθύνων Εταίρος RACE Σύμβουλοι Μηχανικοί).