Μάνος Μουστάκας, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα επιπλέον ρίσκα σε κάποια έργα ΣΔΙΤ

You are currently viewing Μάνος Μουστάκας, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα επιπλέον ρίσκα σε κάποια έργα ΣΔΙΤ

Η διαθεσιμότητα νερού στα αρδευτικά ΣΔΙΤ και οι ρωγμές στον τρόπο κατανομής του ρίσκου συνολικότερα στις ΣΔΙΤ

Σε επιπλέον ρίσκα που καλούνται να αναλάβουν οι κατασκευαστικές εταιρείες σε κάποια έργα ΣΔΙΤ συμπεριλαμβανόμενων των αρδευτικών, αναφέρθηκε τις προάλλες μιλώντας στο 7o Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών (ITC 2024), ο κ. Μάνος Μουστάκας, Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Εκτελεστικό Μέλος ΔΣ του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα ρίσκα αυτά οφείλονται σε δυο λόγους: Πρώτον, στο γεγονός ότι ενώ η διαγωνιστική διαδικασία των ΣΔΙΤ περιλαμβάνει στάδιο αναλυτικής διαβούλευσης και διαλόγου, σε κάποια έργα οι τεχνικές εταιρείες που έλαβαν μέρος τελικά δεν εισακούστηκαν, με αποτέλεσμα να αναλάβουν επιπλέον ρίσκο. Δεύτερον, απαιτούνται και εδώ ωριμότερες μελέτες.

Πρόβλημα με τη διαθεσιμότητα νερού στα αρδευτικά ΣΔΙΤ

Μάνος Μουστάκας, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μάνος Μουστάκας

Ο κ. Μουστάκας αναφέρθηκε ενδεικτικά σε θέματα όπως η μη πρόβλεψη του χρόνου μετατόπισης δικτύων, ειδικά δε για τα αρδευτικά ΣΔΙΤ, ανέφερε ότι παρατηρείται κάποιες φορές πρόβλημα με τη διαθεσιμότητα νερού. Αν και δεν έκανε κάποιο ειδικότερο σχόλιο για αυτό το θέμα, υπενθυμίζεται ότι τα αρδευτικά ΣΔΙΤ βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε διαγωνιστική διαδικασία, συναντώντας όμως μια αρχική δυσκολία στην προσέλκυση υποψηφίων. Δεδομένου ότι τα έργα άρδευσης – ύδρευσης συγχρηματοδούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου προκειμένου να μην χαθούν πόροι, η αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης) καταβάλλει εντατικές προσπάθειες να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα.

Οι καθυστερήσεις καθιστούν τα έργα μη χρηματοδοτήσιμα

Συνολικότερα πάντως κατά την εκτίμηση του κ. Μουστάκα, στα έργα ΣΔΙΤ απαιτούνται ωριμότερες μελέτες. Επιπλέον, λόγω των αργών διαδικασιών προώθησης των διαγωνισμών, είναι απαραίτητο να υπάρχουν μελέτες και κόστη – προϋπολογισμοί με παλιότερα δεδομένα σε σχέση με αυτά που διαμορφώνονται στην παρούσα φάση. Κι αυτό, γιατί η πάροδος του χρόνου επηρεάζει συχνά τις πληρωμές διαθεσιμότητας που δεν καλύπτουν πλέον τα κόστη, οπότε τα έργα γίνονται μη χρηματοδοτήσιμα. Σε γενικές πάντως γραμμές, τα έργα ΣΔΙΤ παρά τις εξαιρέσεις, θεωρούνται επωφελή.

Τα ανειλημμένα έργα είναι μόνο η αρχή: Θα βγούμε και εκτός Ελλάδας

Τέλος, αναφορικά με τα συνολικότερα σχέδια του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τα έργα Παραχωρήσεων, ο διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης επεσήμανε ότι αυτά δεν περιορίζονται μόνον στα ήδη ανειλημμένα έργα όπως ΒΟΑΚ, Αττική Οδός, Εγνατία Οδός, Καστέλι, IRC, ΣΔΙΤ κ.α.

Αντίθετα, επισήμανε ότι «αυτά είναι μόνο η αρχή» καθώς ο όμιλος στοχεύει σε διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και προτίθεται να διεκδικήσει τέτοια έργα και στο εξωτερικό.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προκειμένου να διεκδικήσει και να υλοποιήσει τέτοιες υποδομές, διαθέτει μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, επενδυτική ισχύ άνω των 3 δις ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η όποια μόχλευση.