Βασίλης Χαλκιάς: Η κατεπείγουσα επέκταση της Κύμης και τα 10 έργα που θα αποσυμφορήσουν την Αθήνα

You are currently viewing Βασίλης Χαλκιάς: Η κατεπείγουσα επέκταση της Κύμης και τα 10 έργα που θα αποσυμφορήσουν την Αθήνα
Ο Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού.

Ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης τα δυο πρώτα επείγοντα έργα

Τα 10 έργα που θα αποσυμφορήσουν την Αθήνα, παρουσίασε συνοπτικά ο Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε ο ΣΕΣ (Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων). Ανάμεσα σε αυτά, κατεπείγουσα όπως επεσήμανε προτεραιότητα, έχει η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία έχει παγώσει, παρόλο που έχει προσωρινό ανάδοχο, κυρίως λόγω έλλειψης πόρων αλλά και λόγω προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πρόκειται για τον οδικό άξονα μήκους περίπου 3,5 χιλιομέτρων που ξεκινά από τον κόμβο της Αττικής Οδού και καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.

Σημειώνεται, ότι το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται στη λίστα με τα κατεπείγοντα οδικά έργα εντός Αττικής και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, μιλώντας πρόσφατα στο 5ο ΣΔΙΤ FORUM, υπενθύμισε ότι το έργο πέρασε σε διαγωνιστική διαδικασία το 2022, χωρίς καθόλου χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσει εφόσον βρεθεί χρηματοδοτικό σχήμα. Για να προσθέσει, ότι δεδομένου ότι οι ευρωπαϊκοί πόροι δεν χρηματοδοτούν πλέον οδικά έργα στην Αττική, η χρηματοδότηση του έργου βρίσκεται στον αέρα. Το υπουργείο βρίσκεται σε αναζήτηση λύσης διότι θεωρεί το συγκεκριμένο έργο ως πλέον απαραίτητο για την περιοχή της Βόρειας Αθήνας, καθώς θα δώσει μεγάλες ανάσες στο υπερφορτωμένο τμήμα της Αττικής οδού Μεταμόρφωση-Δ.Πλακεντίας.

Ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά και η Λεωφόρος Κύμης

Όπως πάντως χυπενθύμισε ο κ. Βασίλης Χαλκιάς στην ημερίδα του ΣΕΣ, σήμερα, το μόνο έργο που προγραμματίζεται άμεσα για το λεκανοπέδιο και αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στην Άνοιξη είναι ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά και το αμέσως επόμενο έργο που έχει μελετηθεί και δημοπρατηθεί είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία όμως έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου.

Το έργο θα δώσει μεγάλη ανάσα στην αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού μεταξύ των κόμβων Κηφισίας και Μεταμόρφωσης και υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά κατά μέσο όρο 30.000 αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, η Λεωφόρος Κύμης είναι επίσης ένα από τα σημαντικότερα έργα του Λεκανοπεδίου και αποτελεί ένα έργο που βρισκόταν στο τεύχος της Εθνικής οδού. Εκεί είχε προβλεφθεί αρχικά να κατασκευαστεί ο κόμβος της Κύμης σαν μια προσαρμογή της Εθνικής οδού στην λεωφόρο, κάτι που μάλιστα κατασκευαστικά θα ερχόταν νωρίτερα.

Παρόλα αυτά, 30 χρόνια μετά, δεν έχει υλοποιηθεί το έργο, αν και βρίσκεται σήμερα σε φάση ανάθεσης του αναμένοντας το Συμβούλιο της Επικρατείας που θα αποφασίσει αν ολόκληρη η Κύμης θα είναι υπόγεια και σκεπαστή. Στο έργο περιλαμβάνεται μία σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και άλλη μία 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή αλλά και ένα ανοικτό κομμάτι.

Σε ότι αφορά τον τριπλό κόμβο του Σκαραμαγκά, είναι ένα ώριμο έργο που θα δημοπρατηθεί τον Απρίλιο του 2025 με στόχο να αποσυμφορηθεί ο κόμβος Λεωφόρου Αθηνών και Λεωφόρου Σχιστού.

Ειδικότερα, θα γίνει νέα σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λωοφόρο Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η ημιτελής Περιφερειακή Αιγάλεω (θα συνδέει τη Λ. Σχιστού με την Αττική Οδό) και θα ολοκληρωθούν ο διανοιγμένες σήραγγες στη στροφή στον Σκαραμαγκά.

Η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ελληνικό

Η επόμενη πρόταση του ΣΕΣ αφορά το έργο επέκτασης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό, η οποία θα περιλαμβάνει υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λ. Βουλιαγμένης. Ο αυτοκινητόδρομος θα τροφοδοτεί οδικές αρτηρίες όπως είναι η αστική σήραγγα, οι οποίες θα ενώνουν τους 3 δακτύλιους της πρωτεύουσας, θα ξεπερνά τα 3χλ.και θα περιλαμβάνει 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

το έργο για την επέκταση της λεωφόρου κύμης από την Εξαγορά της ΑΚΤΩΡ.

Οι Πρότυπες Προτάσεις και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Η επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και η αναβάθμιση του δρόμου από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας είναι η επόμενη πρόταση: Πρόκειται για τη συνέχιση του αυτοκινητοδρόμου προς το λιμάνι της Ραφήνας, με παράκαμψη της Λεωφόρου Μαραθώνος και η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου από το Μαρκόπουλο έως το λιμάνι του Λαυρίου. Η επέκταση της Αττικής οδού προς Λαύριο και η αναβάθμιση της υφιστάμενης λεωφόρου Λαυρίου με συνθήκες αυτοκινητόδρομου είναι η πέμπτη πρόταση.

Ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα

Τα παραπάνω έργα εντάσσονται και μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων, το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις οποίες βρίσκεται αυτήν την περίοδο σε επεξεργασία από την Γενική Γραμματεία Υποδομών.

Επίσης, όπως επεσήμανε ο κ. Χαλκιάς, στο πλαίσιο των Πρότυπών Προτάσεων μπορεί επίσης να προχωρήσει (και ήδη έχει προταθεί) ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα. Ο νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος, μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, θα ενώνει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα. Θα συμπεριλαμβάνει ανισόπεδους κόμβους και σήραγγες που θα διασχίζουν δύο ορεινούς όγκους. Πρόκειται για μια πρόταση με στόχο την αποσυμφόρηση του συγκοινωνιακού φόρτου στο αντίστοιχο τμήμα της Αθηνών – Λαμίας.

Η σήραγγα της Αργυρούπολης

Στα προτεινόμενα επίσης έργα και η σήραγγα της Αργυρούπολης. Πρόκειται για τον νέο οδικό άξονα Αργυρούπολη – Κορωπί – Αεροδρόμιο, με στόχο την πρόσβαση στο Πάρκο του Ελληνικού την αποσυμφόρηση της Λεωφόρου Βάρης – Κορωπίου. Το συγκεκριμένο έργο, περιλαμβάνει και μια σήραγγα μήκους περίπου 2,5 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, περιορίζοντας τη διέλευση από την Αργυρούπολη στο Ελευθέριος Βενιζέλος στα 15 λεπτά.

Η σύνδεση της λεωφόρου Ηριδανού με την Ούλωφ Πάλμε, με σκοπό την αποσυμφόρηση της Καισαριανής είναι μια ακόμα πρόταση που αφορά τη σύνδεση του κέντρου της Αθήνας με την Αττική Οδό, μέσω της οδού Ούλωφ Πάλμε ώστε να αποσυμφορηθούν οι Λεωφόροι Κηφισίας και Μεσογείων.

Ο οδικός άξονας Ελληνικού – Μαραθώνος, που καταλήγει στο Κρυονέρι και ο Εσωτερικός Δακτύλιος της Αθήνας αποτελούν τα τελευταία έργα της δεκάδας των προταθέντων στην ημερίδα του ΣΕΣ έργων.

Στην εκδήλωση προτάθηκαν, επίσης από τον Πρόεδρο του ΣΕΣ Θανάση Τσιάνο, κατεπείγοντα μέτρα και για την βελτίωση του κοινού που χρησιμοποιεί Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.