Γιατί θα καθυστερήσουν τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας: Οι προσφυγές των εταιρειών της 6ης Τάξης στην Ολομέλεια της ΕΑΑΔΗΣΥ

You are currently viewing Γιατί θα καθυστερήσουν τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας: Οι προσφυγές των εταιρειών της 6ης Τάξης στην Ολομέλεια της ΕΑΑΔΗΣΥ

Η απόφαση για την πρόσκληση στη διαδικασία μόνον των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών για κατεπείγοντες λόγους έφερε τελικά το αντίθετο αποτέλεσμα…

Οι προσφυγές κατασκευαστικών εταιρειών της 6ης Τάξης στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), εκτιμάται ότι θα καθυστερήσουν σημαντικά τα έργα αποκατάστασης από τις πλημμύρες σε Θεσσαλία και Φθιώτιδα. Πρόκειται για μια ανεπιθύμητη προφανώς εξέλιξη, η οποία αποδεικνύει ότι η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών να προχώρησει τη σχετική διαδικασία μόνον με προσκλήσεις στις κατασκευαστικές εταιρείες της 7ης Τάξης για λόγους «κατεπείγουσας ανάγκης» και προκειμένου να «προλάβει» το χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης που συγχρηματοδοτεί τα έργα, φέρνει τελικά το αντίθετο αποτέλεσμα…

Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) όχι μόνον έκανε δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα που αιτήθηκαν τέσσερεις εταιρίες της 6ης τάξης, αλλά παρέπεμψε μέρος τους και στην Ολομέλεια.

Ειδικότερα: Οι προδικαστικές προσφυγές των εταιρειών ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ για τον αποκλεισμό τους από τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς θα εκδικαστούν αρχικά στο τέλος Ιανουαρίου, ενώ, εκπρόσωποι της διοίκησης των εταιρειών, δηλώνουν ευθαρσώς και με νόημα ότι «θα συνεχίσουν μέχρι τέλους τον δικαστικό αγώνα, καθώς ο αποκλεισμός της συμμετοχής όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, που θα σήμαινε αύξηση του ανταγωνισμού και ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσης των έργων παραβιάζει ευρωπαϊκές αρχές και την Βασική Αρχή της Αναλογικότητας».

Πρακτικά ο δικαστικός αγώνας των μικρότερων εταιρειών, σημαίνει πολύμηνη (τουλάχιστον) καθυστέρηση των επειγόντων πράγματι έργων, αλλά και την πιθανή απώλεια πόρων της τάξης των 600 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης που τα συγχρηματοδοτεί. Προτού προκύψουν οι προσφυγές, εκτιμάτο ότι οι συμβάσεις για τα έργα θα προλάβαιναν να υπογραφούν μέχρι τον Μάρτιο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συγχρηματοδότηση.

«Το ποτήρι που ξεχείλισε» και η αγανάκτηση των μικρότερων εταιρειών

Σημειώνεται, ότι η αποκλειστική πρόσκληση προς τους μεγαλύτερους του κλάδου για τα έργα αποκατάστασης, ήταν «το ποτήρι που ξεχείλισε» την αγανάκτηση των μικρότερων εταιρειών για έναν ακόμα λόγο: γιατί ουσιαστικά προκειμένου να συγκεντρωθούν τα χρήματα για τα συγκεκριμένα έργα, αξιοποιήθηκαν πιστώσεις των Δήμων της Θεσσαλίας και Φθιώτιδας για έργα στα οποία συνεργάζονταν παραδοσιακά με μικρότερες εταιρείες.

Επομένως, οι μικρότερες εταιρείες δεν αποκλείστηκαν μόνον από μεγάλα έργα, αλλά έχασαν και τα αντικείμενα που παραδοσιακά ανέπτυσσαν με εργοδότες τους Δήμους στις πληγείσες περιοχές.

Χαρακτηριστική της “αγανάκτησης” των μικρών είναι και η σχετική επιστολή που έχουν αποστείλει προς το Υπουργείο Υποδομών, οι εργοληπτικοί φορείς των μικρότερων εταιρειών ΣΑΤΕ, ΠΕΔΜΕΔΕ και ΠΕΣΕΔΕ γι΄αυτό το θέμα. Ανέφεραν ειδικότερα ότι «με την ενθάρρυνση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, υπάρχουν πλέον μόνο τέσσερις εταιρίες που έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε όλα τα δημοπρατούμενα έργα στη χώρα, οι οποίες, λειτουργώντας και υπό ένα συνεργατικό περιβάλλον, έχουν εξασφαλίσει υπογεγραμμένες συμβάσεις ύψους 18 δισ. ευρώ, με πολύ ευνοϊκούς όρους, αποκτώντας σχεδόν όλο το μερίδιο της συνολικής αγοράς …»

Τι μέλλει γενέσθαι τώρα, 16 μήνες ήδη, μετά από τις καταστροφές που προκάλεσαν οι πλημμύρες Daniel και Elias και με εγκεκριμένα τα τεύχη δημοπράτησης; Αλλά και τι θα γίνει με τη συγχρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης;

Σημειώνεται ότι τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και Φθιώτιδα αποτελούν συνολικά οκτώ εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 899.699.996 ευρώ για τα οδικά και 450.060.000 ευρώ για τα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία επιμερίστηκαν σε ομάδες δήμων από τους προϋπολογισμούς των οποίων συγκεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό και τα παραπάνω κονδύλια.