Ο νέος υπουργός αναμένεται να συνδυάσει την αναμφίβολη αναπτυξιακή ώθηση των κατασκευών και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες
Χρήστος Σταϊκούρας: Σημαντικές ευκαιρίες, αλλά και εξίσου μεγάλες προκλήσεις, αναμένουν τον νέο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο οποίος ανέλαβε ήδη τα καθήκοντά του με υφυπουργούς τη Χριστίνα Αλεξοπούλου και τον Νίκο Ταχιάο. Η επιτυχημένη και έγκαιρη υλοποίηση των έργων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, είναι, σύμφωνα με συνεργάτες του, πρώτη προτεραιότητα και ειδικά για όσα έργα «περνούν» μέσα από τα Ταμείο Ανάκαμψης με τις ασφυκτικές προθεσμίες. Ως βαθύς γνώστης εξάλλου των δημοσιονομικών της χώρας, ο νέος υπουργός, αναμένεται να συνδυάσει την αναμφίβολη αναπτυξιακή ώθηση των κατασκευών και με τις υπάρχουσες δημοσιονομικές δυνατότητες.
Το ανθρώπινο δυναμικό
Η μεγάλη ανάπτυξη στον χώρο των κατασκευών, όπως καταγράφηκε την τελευταία τριετία, ανέδειξε και τα σημαντικά προβλήματα που συνδέονται με την κατασκευή των έργων, τα οποία αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα, μεγάλος αριθμός έργων από το τεράστιο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου, θα κινδυνεύσει να μείνει στις καλένδες.
Ανάμεσα στα πιο πρακτικά και επείγοντα, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, που θα πρέπει να στελεχώσει τα έργα και δυστυχώς σε όλες τις βαθμίδες, από τους εργάτες μέχρι τους εξειδικευμένους μηχανικούς.
Η προώθηση έργων με άμεση δυνατότητα υλοποίησης και χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες ωρίμανσης, είναι ένα ακόμα θέμα στο οποίο αναμένεται ότι θα ενσκήψει ο νέος υπουργός, προκειμένου να απορροφώνται γρηγορότερα οι χρηματοδοτικοί πόροι.
Ανάγκες επιπλέον στελέχωσης
Για τα έργα που απαιτούν πολλή και εξειδικευμένη δουλειά σε επίπεδο ωρίμανσης, ο κ. Σταϊκούρας μελετά τρόπους ενίσχυσης των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου. Ο ίδιος, είναι γνώστης της απροθυμίας αξιόλογων στελεχών του ιδιωτικού τομέα να απασχοληθούν σε ειδικές υπηρεσίες του Υπουργείου με ανάγκες στελέχωσης λόγω πρόσφατων συνταξιοδοτήσεων έμπειρων στελεχών, λόγω μη ανταγωνιστικότητας των αμοιβών. Αναμένονται πρωτοβουλίες του προς αυτήν την κατεύθυνση.
Παρακολούθηση προς αποφυγή καθυστερήσεων
Αναμένεται επίσης, ότι με την ομάδα του θα δώσει έμφαση στην επιτάχυνση της ολοκλήρωσης μεγάλων έργων που έχουν ήδη ξεκινήσει και ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023 η χρηματοδότησή τους (Μετρό Θεσσαλονίκης, αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία).
Παράλληλα, θα παρακολουθηθούν προς αποφυγή καθυστερήσεων και άλλα έργα που τρέχουν (Τρίκαλα – Καλαμπάκα – βόρειο και νότιο τμήμα, Πάτρα – Πύργος, το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη, αυτοκινητόδρομος Καλαμάτα – Μεθώνη, παράκαμψη Χαλκίδας, Μπράλος – Άμφισσα, νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, σιδηροδρομικά και έργα σε περιφερειακά αεροδρόμια, αντιπλημμυρικά κ.α).
Οι διαγωνισμοί που τρέχουν – Ενίσχυση ανταγωνισμού
Σε ότι αφορά τα υπό δημοπράτηση έργα, βασική προτεραιότητα θα είναι αφενός η επίλυση όποιων προβλημάτων καθυστερούν τις διαδικασίες, αλλά και η προσέλκυση περισσότερων διαγωνιζομένων, ιδιαίτερα στην περίπτωση των έργων με ΣΔΙΤ.
Σύμφωνα με συνεργάτες του νέου υπουργού, το θέμα της προσέλκυσης περισσότερων επενδυτών στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ, τον απασχολεί ιδιαίτερα.
Όπως είναι γνωστό στην κατασκευαστική αγορά, η συντριπτική πλειοψηφία των ανεκτέλεστων ή/ και των υπό εκτέλεση έργων ΣΔΙΤ της τελευταίας τετραετίας, έχει περιέλθει στον πολύ μικρό αριθμό των λεγόμενων “Big Five” της αγοράς.
Όταν η χρηματοδότηση «χτυπά» ταβάνι
Πλην όμως, οι τράπεζες, έχουν ήδη δηλώσει σε συγκεκριμένες περιπτώσεις (ακόμα και αυτών των πολύ μεγάλων εταιρειών), την αδυναμία τους να χρηματοδοτήσουν με τόσο μεγάλα ποσά τις ΣΔΙΤ. Επιπλέον, τα επίπεδα της συγκέντρωσης των μεγάλων έργων σε τόσο λίγες εταιρείες «χτυπούν» πλέον κόκκινο, με τις ίδιες τις εταιρείες να παραδέχονται ότι το ανεκτέλεστο και για δικούς τους πρακτικούς λόγους (εργατικό δυναμικό, χρηματοδότηση-εγγυητικές) φτάνει πλέον στα όριά του.
Ενδεικτικά έργα – ΣΔΙΤ σε διαγωνιστική διαδικασία είναι, το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Πειραιώς, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Βόρεια Ελλάδα, Κεντρική Ελλάδα, Κρήτη (ΚΤΥΠ), τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (ΚΤΥΠ), τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (τα 5 αστυνομικά μέγαρα (ΚΤΥΠ), τα Φράγματα Τσικνιά στη Λέσβο, Ταυρωνίτη, Ενιπέα, ύδρευση Κέρκυρας, ύδρευση Πρέβεζας-Λευκάδας, εγγειοβελτιωτικά έργα Αμβρακίας, τα οδικά έργα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη κα.
Επιπλέον, στην κατηγορία των έργων παραχώρησης είναι και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού για την οποία έχει ήδη κατατεθεί Πρότυπη Πρόταση από κοινοπρακτικό σχήμα.
Στις άμεσες προτεραιότητες του κ. Σταϊκούρα περιλαμβάνεται εξάλλου και μια ολόκληρη σειρά θεμάτων που συνδέονται με τον τομέα των μεταφορών, με κυρίαρχο τον πλήρη εκσυγχρονισμό και την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αλλά και τις υποδομές Logistics, που έχουν καθυστερήσει υπέρμετρα (Θριάσιο κα).
Και βέβαια να εκτιμήσουμε καταληκτικά, ότι ο νέος υπουργός, ως βαθύς γνώστης των δημοσιονομικών της χώρας θα επιλέξει να συνδυάσει την αναμφίβολη αναπτυξιακή ώθηση των κατασκευαστικών έργων και με τις υπάρχουσες δημοσιονομικές δυνατότητες και περιορισμούς…