Τα Ανταποδοτικά Έργα ΣΔΙΤ, στα οποία ο ιδιωτικός φορέας Σύμπραξης αποπληρώνεται μέσω εκμετάλλευσης του έργου, δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό
Χρήσιμη χαρακτηρίζει ενδεχόμενη επέκταση των ανταποδοτικών έργων ΣΔΙΤ ο κ. Δημήτρης Σαμαράς, πρόεδρος του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες» δεδομένου ότι δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς ο ιδιωτικός φορέας Σύμπραξης αποπληρώνεται μέσω εκμετάλλευσης του έργου. Επιπλέον, εκτιμά ότι καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας των έργων ΣΔΙΤ, είναι η επιτάχυνση του χρόνου δημοπράτησης και επισημαίνει την πολύ σημαντική συμβολή του ανταγωνιστικού διαλόγου στην όλη διαδικασία των ΣΔΙΤ.
Σε μία περίοδο που έχει ανοίξει για καλά η συζήτηση για το κατά πόσο τα έργα ΣΔΙΤ έχουν ξεπεράσει το δημοσιονομικό «ταβάνι», τι θα γίνει με έργα που καθυστερούν, και πώς θα προλάβουν προθεσμίες έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, η άποψη του έμπειρου εκπρόσωπου του μελετητικού χώρου βοηθά στην κατανόηση του σημερινού τοπίου των έργων με ιδιωτική συμμετοχή.
Στην επίκαιρη τοποθέτησή του σε πάνελ για την Χρηματοδότηση των μεγάλων έργων στο πλαίσιο του 7ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών, ο κ. Σαμαράς απάντησε στο ερώτημα της πραγματικής προοπτικής και χρησιμότητας των έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ, αποφεύγοντας πάντως να τοποθετηθεί στο θέμα των Πρότυπων Προτάσεων.
Τα συμπεράσματα από την τοποθέτησή του, σταχυολογήσαμε ως εξής:
Αναφορικά με την δημόσια δαπάνη, επέμεινε, ότι αν υπάρχει σωστή κατανομή του επιχειρηματικού ρίσκου ανάμεσα στο κράτος και στον ιδιώτη, αυτή δεν προσμετράται, ούτε στο δημόσιο έλλειμα, ούτε στο δημόσιο χρέος.
Tα Ανταποδοτικά και τα κοινωνικά Έργα ΣΔΙΤ
Διευκρίνισε βέβαια, ότι στα Ανταποδοτικά Έργα ΣΔΙΤ, στα οποία ο ιδιωτικός φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) αποπληρώνεται μέσω της εκμετάλλευσης του έργου, δεν επιβαρύνεται καθόλου ο κρατικός προϋπολογισμός, γι’ αυτό άλλωστε και είναι χρήσιμο να επεκταθούν περισσότερο τα Ανταποδοτικά ΣΔΙΤ στη χώρα μας.
Αντίθετα στα κοινωνικά έργα ΣΔΙΤ, όπου δηλαδή ο ιδιωτικός φορέας, αποπληρώνεται, απευθείας από το δημόσιο, σε βάθος χρόνου, μετά την έναρξη λειτουργίας, με πληρωμές διαθεσιμότητας από το ΠΔΕ, θα πρέπει οι επιλογές των έργων να είναι πιο προσεκτικές, καθώς το ΠΔΕ έχει πεπερασμένες δυνατότητες.
Αναφερόμενος στην όλη διαδικασία των ΣΔΙΤ, τόνισε την πολύ σημαντική συμβολή του ανταγωνιστικού διαλόγου στην όλη διαδικασία των ΣΔΙΤ, καθώς, με συμμετοχή του καθενός υποψηφίου αναδόχου Ι.Φ.Σ., συμβάλει, αφενός στη διαμόρφωση των τελικών τεχνικών προδιαγραφών που βελτιώνουν την ποιότητα του έργου, αλλά και στη μείωση των ενστάσεων και προσφυγών, άρα και στη μείωση του χρόνου ολοκλήρωσής της διαγωνιστικής διαδικασίας. Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε, καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας των έργων ΣΔΙΤ, είναι η επιτάχυνση του χρόνου δημοπράτησης,
Βελτίωση της ποιότητας των έργων
Συνολικότερα πάντως οι παραχωρήσεις και οι ΣΔΙΤ, εκτός από το ότι χρηματοδοτούν έργα με πόρους του ιδιωτικού τομέα, εξοικονομούν χρόνο στις διαδικασίες ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης των έργων, βελτιώνουν την ποιότητα των έργων, καθώς όλο το κόστος συντήρησης το αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος ή ο ΙΦΣ.
Σύμφωνα με έκθεση της παγκόσμιας τράπεζας, η Ελλάδα κατετάγη 2η παγκοσμίως ανάμεσα σε 140 χώρες για τις βέλτιστες διαγωνιστικές διαδικασίες σε έργα ΣΔΙΤ. Σε αυτή τη σημαντική επιτυχία, καθοριστικός ήταν ο ρόλος των εξειδικευμένων τεχνικών, χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων, που υποστηρίζουν όλη τη διαδικασία ωρίμανσης και δημοπράτησης έργων ΣΔΙΤ.
Σημειώνεται ότι η «Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί», ωριμάζει αρκετά και σύνθετα έργα για διάφορα υπουργεία, τη μονάδα ΣΔΙΤ του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ όπως και την EBRD.
Ενδεικτικά ο κ. Σαμαράς ανέφερε τον αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης Έδεσσας, το νέο κυβερνητικό πάρκο στην Πυρκάλ όπου θα μεταγκατεσταθούν 9 υπουργεία, φοιτητικές εστίες στην Κρήτη, Θεσσαλία, Θράκη και αλλού, τα επιχειρηματικά Πάρκα στη Φυλή στην Αττική και του στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αρδευτικά έργα του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0. και άλλα.
Αλλά και συνολικότερα, ο Όμιλος με 450 μόνιμους μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων, συμμετέχει στην πολύ σημαντική προσπάθεια ωρίμανσης και υλοποίησης έργων υποδομής που χρηματοδοτούνται, είτε από το ΤΑΑ είτε από το ΠΔΕ ή το ΕΣΠΑ κλπ, παρέχοντας υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου, Μελετητή, επιβλέποντος, Project Management και Ανεξάρτητου Μηχανικού, σε πλήθος έργων.
Θα είχε λοιπόν μεγάλο ενδιαφέρον να ακουστούν αναλυτικά οι απόψεις του κ. Σαναρά και για την εξέλιξη των έργων του προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0., οι διαγωνισμοί των οποίων συναντούν κάποιες δυσκολίες, για τα κατεπείγοντα έργα των φοιτητικών κατοικιών που έχουν καθυστερήσει αλλά και για τα σημαντικά βήματα που έγιναν στο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής παρά τις προκλήσεις. Ίσως μια άλλη φορά!