Στο μεγαλύτερο «εργοτάξιο» με έργα 3,5 δισ. ευρώ μετατρέπεται η Κρήτη – Ποια έργα «αποσιώπησε» ο Χ. Σταϊκούρας επισκεπτόμενος το νησί

You are currently viewing Στο μεγαλύτερο «εργοτάξιο» με έργα 3,5 δισ. ευρώ μετατρέπεται η Κρήτη – Ποια έργα «αποσιώπησε» ο Χ. Σταϊκούρας επισκεπτόμενος το νησί

Εκτός αναφοράς οι υπογειοποιήσεις του ΒΟΑΚ και η σήραγγα στις Ξεροκαμάρες – Δεν συνδέεται ούτε η BI.ΠΕ. Ηρακλείου

Είναι γεγονός ότι η Κρήτη, με έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, μετατρέπεται πλέον στο μεγαλύτερο «εργοτάξιο» στη χώρα και η μεγάλη πρόκληση επικεντρώνεται στο πώς θα υλοποιηθούν αυτά γρήγορα και επιτυχώς.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, επισκεπτόμενος την Μεγαλόνησο, στο πλαίσιο μιας περιοδείας που προβλήθηκε ιδιαίτερα, αναφέρθηκε σε κάποια συγκεκριμένα θέματα, αφήνοντας όμως κάποια άλλα εκτός. Λόγου χάριν για τις υπογειοποιήσεις του ΒΟΑΚ και τη σήραγγα στις Ξεροκαμάρες, τήρησε … σιγήν ιχθύος, παρόλο που αυτά αποτελούν επίμονο αίτημα των τοπικών κοινωνιών.

Τα έργα τα οποία μετατρέπουν την Κρήτη σε απέραντο εργοτάξιο είναι κυρίως: Το ήδη υλοποιούμενο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονάς Κρήτης) και ειδικότερα το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, το οποίο με προϋπολογισμό της τάξης των 1,8 δισ. ευρώ, αποτελεί το μεγαλύτερο έργο των τελευταίων δεκαετιών.

Στα πολύ μεγάλα έργα εντάσσεται και η ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης. Επιπλέον, έργα όπως η ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και η ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου με ΣΔΙΤ, το φράγμα στον Πλατύ Ποταμό, αλλά και το Φράγμα Μπραμιανών, είναι μικρότερα σε μέγεθος, πλην όμως σημαντικά, τόσο από κοινωνική όσο και από περιβαλλοντική άποψη.

Στο 31% το Καστέλι, επιτάχυνση για Δικαστικά Μέγαρα – ΒΟΑΚ

Να δούμε όμως σε ποια έργα επέμεινε και ποια αποσιώπησε εντελώς ο κ. Σταϊκούρας: Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι αναφέρθηκε στο ποσοστό υλοποίησης, το οποίο, όπως τόνισε, φτάνει στο 31%. Σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο, η Περιφέρεια Κρήτης και οι τοπικοί φορείς του νησιού έχουν ζητήσει, απόλυτα δικαιολογημένα, τη χάραξη δρόμου προς τον ΒΟΑΚ. Το συγκεκριμένο αίτημα, ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να το σχολιάσει.

Επίσης, αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού για το Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου με ΣΔΙΤ και ειδικότερα στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών των ενδιαφερόμενων επενδυτών (12 Φεβρουαρίου), δηλώνοντας την αισιοδοξία του για την ταχεία ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Επιβεβαίωσε επίσης την συγχρηματοδότηση μέσω ΕΤΕπ έργου στον Πλατύ ποταμό, που εκκρεμεί από τον περασμένο Ιούλιο.

Για το χρονοδιάγραμμα του ΒΟΑΚ, επεσήμανε ότι σε ό,τι αφορά το τμήμα “Χερσόνησος – Νεάπολη”, έργο ΣΔΙΤ σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ύψους 90 εκατ. ευρώ, οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται -τον επόμενο μήνα- οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις.

Για το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Χερσόνησος, στο οποίο μειοδότησε ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέφερε ότι προβλέπεται να συμβασιοποιηθεί στα τέλη του χρόνου.

Επιβεβαίωσε επίσης τη συγχρηματοδότηση μέσω ΕΤΕπ της κατασκευής του φράγματος στον Πλατύ ποταμό Ρεθύμνου και των αγωγών του (και προς Μεσσαρά).

Επιπρόσθετα, ο κ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε και την ανταπόκριση στο αίτημα της Περιφέρειας Κρήτης, για τη συντήρηση των 21 γεφυρών του ΒΟΑΚ, μέχρι να υλοποιηθεί ο ΒΟΑΚ, αν και αρκετοί διερωτώνται γιατί δεν ανέλαβαν τη συντήρηση οι εταιρείες που κατασκευάζουν το έργο.

Σιγή …ιχθύος για υπογειοποιήσεις – ΣτΕ – Σήραγγα

Τα έργα τα οποία απέφυγε επιμελώς να σχολιάσει ο κ. Σταϊκούρας, είναι οι αιτούμενες από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου μερικές υπογειοποιήσεις του αστικού τμήματος του ΒΟΑΚ, που διέρχεται μέσα από τον ιστό της πόλης του Ηρακλείου και του μελλοντικά εκτεινόμενου στο Γάζι, για τις οποίες οι δύο δήμοι έχουν ήδη προσφύγει στο ΣτΕ.

Οι Δήμοι έχουν επίσης ζητήσει να προβλεφθούν και στέγαστρα στα τμήματα της εθνικής οδού που διχοτομούν την πόλη, ώστε να αποδοθούν εκατοντάδες στρέμματα ελεύθερου χώρου περιπάτου και δράσεων και ταυτόχρονα να ενοποιηθούν τα αντίστοιχα αστικά τμήματα. Ακόμη, απέφυγε να αναφερθεί και στο αίτημα του Δήμου Ρεθύμνου για σύνδεση με τον ΒΟΑΚ που έχει υποστηριχθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.

Όπως εκτίμησε όμως ο Περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης, σε ανακοινώσεις του σχετικές με την επίσκεψη Σταϊκούρα, τα ζητήματα αυτά μπορούν ενδεχομένως να διευθετηθούν και μετά την υπογραφή της Σύμβασης με τον ανάδοχο του έργου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).

Τέλος, ο κ. Σταϊκούρας απέφυγε να σχολιάσει και την αποκαλούμενη σήραγγα από Καστέλι ως Χερσόνησο, δηλαδή το συνδετήριο δρόμο που θα ενώσει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ παρακάμπτοντας το ρωμαϊκό υδραγωγείο.

Γιατί δεν συνδέεται η ΒΙΠΕ Ηρακλείου απευθείας με ΒΟΑΚ

Από δικής μας πλευράς, βλέπουμε και μια άλλη σημαντική παράλειψη σε ότι αφορά τον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ: Δεν προβλέπει απευθείας σύνδεση του νέου δρόμου με την ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, μια μεγάλη βιομηχανική περιοχή με σημαντική καθημερινή κίνηση οχημάτων. Γεγονός, που όπως μας επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων στην ΒΙ.ΠΕ Ηρακλείου κ. Κώστας Χρηστάκος, συνεχίζει να αναγκάζει τα φορτηγά και τα άλλα οχήματα να κάνουν ολόκληρο κύκλο για να μπουν και να βγουν από την ΒΙ.ΠΕ.

Κρίμα πάντως και απορίας άξιον να αγνοείται στο σχεδιασμό τόσο μεγάλων έργων η άμεση αναπτυξιακή τους διάσταση… Δεν ξέρουμε αν τώρα είναι αργά για να αντιμετωπιστεί αυτή η σοβαρή παράλειψη, αλλά αν υπάρχουν έστω και κάποιες πιθανότητες, αξίζει ο κόπος.

Άντα Σεϊμανίδη

Η κ. Σεϊμανίδη είναι αρθρογράφος, συνιδρυτής της επιχειρηματικής Πρωτοβουλίας Α-Energy και συγγραφέας τριών βιβλίων αναπτυξιακού περιεχομένου. Μέσα στο 2022, θα εκδοθεί και το επόμενο με θέμα «Έργα ανάπτυξης και Πανδημία: Μια υπόθεση για την κοινωνία»