Φράγμα Αλμωπαίου: H Πέλλα υιοθετεί πρόταση του ΣΔΙΤ Forum για προσθήκη Υδροηλεκτρικού Σταθμού

You are currently viewing Φράγμα Αλμωπαίου: H Πέλλα υιοθετεί πρόταση του ΣΔΙΤ Forum για προσθήκη Υδροηλεκτρικού Σταθμού

Η Πέλλαnews υιοθέτησε πλήρως, τόσο στην έντυπη, όσο και στην ηλεκτρονική της έκδοση, την πρόσφατη δημόσια πρόταση του ΣΔΙΤ Forum (πρόκειται για μια από τις δράσεις της επενδυτικής πρωτοβουλίας Α-Energy), για προσθήκη υδροηλεκτρικών σταθμών στα αρδευτικά φράγματα με ΣΔΙΤ. Η εφημερίδα, αναφέρεται με την ευκαιρία της πρότασης του ΣΔΙΤ Forum, στο φράγμα Αλμωπαίου, ως πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα για προσθήκη μικρού υδροηλεκτρικού σταθμού.

Δεδομένου ότι η κατασκευή του Φράγματος του Αλμωπαίου-Καλής που επίκειται στο πλαίσιο του φιλόδοξου προγράμματος αρδευτικών δικτύων και φραγμάτων του ΥΔΩΡ 2 με ΣΔΙΤ, υπήρξε πάντα ένα καίριο αίτημα της περιοχής, αναδημοσιεύουμε το μεγαλύτερο μέρος του σχετικού δημοσιεύματος.

Είμαστε βέβαιοι ότι η σχετική πρόταση συνέβαλε και θα συμβάλλει ακόμα περισσότερο στον σχεδιασμό των αρδευτικών φραγμάτων ως έργων πολλαπλού σκοπού, που κατά τη γνώμη μας, απουσιάζει από το πρόγραμμα των έργων ΣΔΙΤ με αποτέλεσμα να «πετιέται» εσαεί αυτή η πολύτιμη καθαρή ενέργεια και ενίοτε με καταστρεπτικές συνέπειες.

Σημειώνουμε επίσης, ότι την πρόταση του ΣΔΙΤ Forum, επεξεργάστηκε ο Γιάννης Χατζηβασιλειάδης, Μηχανολόγος – Ηλεκτρολόγος, εκ των «πρυτάνεων» στον χώρο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας- ΑΠΕ, πρόεδρος μέχρι πρότινος επί πολλά χρόνια του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης και τακτικός επιστημονικός συντονιστής των θεματικών ενοτήτων για την πράσινη ενέργεια στα forums της Πρωτοβουλίας Α-Energy.

Ιδού όμως, τι αναφέρει πολύ τεκμηριωμένα η Πέλλαnews στο άρθρο της με τίτλο:

Το φράγμα Αλμωπαίου κατάλληλο για προσθήκη υδροηλεκτρικού σταθμού

Στην Πέλλαnews επιμένουμε εδώ και χρόνια στο ρεπορτάζ αναφορικά με τα φράγματα για τον πολύ απλό λόγο ότι και στα όρια της Πέλλας πρόκειται να κατασκευαστεί φράγμα, το γνωστό, πλέον φράγμα του Αλμωπαίου.

Στο σημερινό δημοσίευμα μας δεν θα σταθούμε στο παρελθόν (στις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις δεκαετιών) αλλά στο παρόν και στο επείγον του ζητήματος που έχει να κάνει με τον σκοπό της κατασκευής του φράγματος. Αυτό κάνουμε άλλωστε τα τελευταία δύο χρόνια. Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση της Γεωλογικής μελέτης (Β φάση), της Γεωτεχνικής Έρευνας και Μελέτης (Β φάση) και της Κοινής Γεωλογικής και Γεωτεχνικής Αξιολόγησης της σύμβασης με τίτλο «Μελέτη κατασκευής φράγματος Αλμωπαίου (Καλής) Ν. Πέλλας» πράγμα που σημαίνει ότι ο φάκελος του έργου είναι σε καλό (επιτέλους) στάδιο και σύμφωνα με τις πληροφορίες προχωράνε γρήγορα και οι διαδικασίες για τη διενέργεια του ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού. Μάλιστα επισημαίνεται ότι το έργο θα πραγματοποιηθεί μέσω σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Φράγμα Αλμωπαίου

Χτυπάμε τις πόρτες: Πρώτα υδροηλεκτρικό το Φράγμα και μετά όλα τ’ άλλα

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι ο φορέας υλοποίησης που σημαίνει ότι πρωταρχικός σκοπός των φραγμάτων είναι να αρδεύσουν τεράστιες εκτάσεις με την άνεση και την οικονομία που μπορούν να προσφέρουν τα συγκεκριμένα έργα. Εδώ είναι, όμως που «φωνάζουμε» και «χτυπάμε» την πόρτα του υπουργείου ώστε να ακούσει και να δει την τρέχουσα πραγματικότητα και τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί με την ενεργειακή κρίση και τις τοπικές ανάγκες.

Πριν ενάμιση μήνα περίπου κυκλοφόρησε η Πέλλαnews έχοντας ως πρώτο θέμα: «Φράγμα Αλμωπαίου: πρώτα υδροηλεκτρικό και μετά όλα τ’ άλλα» και διατυπώνοντας στο τέλος του άρθρου την επιτακτική ανάγκη να ζητήσουν οι βουλευτές, ο αντιπεριφερειάρχης, ο Δήμος Σκύδρας και όλοι οι αρμόδιοι να προχωρήσει το φράγμα ως ένα έργο πολλαπλού σκοπού (υδροηλεκτρικό, αρδευτικό, αντιπλημμυρικό κτλ).

Πριν από λίγες ημέρες ένας άλλος Σκυδραίος, ο κ. Ιωάννης Χατζηβασιλειάδης μίλησε δημόσια για την παραπάνω ανάγκη και κατέθεσε την πρόταση του για την προσθήκη υδροηλεκτρικών σταθμών στα αρδευτικά φράγματα, ως έργων πολλαπλού σκοπού με βέλτιστη αξιοποίηση των υδατικών πόρων, που υπαγορεύεται από τις βαρύνουσες οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, στοχεύοντας στην αειφόρο ανάπτυξη. Η πρόταση μάλιστα, κατατίθεται μέσω του ΣΔΙΤ forum.

Σύμφωνα με τον Σκυδραίο Ιωάννη Χατζηβασιλειάδη αποτελεί μια πολύ ελκυστική οικονομικά και τεχνικά εφαρμογή για να παράγει περί τα 25 εκατομ. kWh τον χρόνο καθαρή ενέργεια.

Να δούμε, όμως, πώς αναλύει την πρόταση για προσθήκη υδροηλεκτρικού σταθμού στο φράγμα του Αλμωπαίου -και όχι μόνο- ο κ. Χατζηβασιλειάδης:

Αγροτική ανάπτυξη με αξιοποίηση ΑΠΕ και με ενεργειακή αποδοτικότητα

Οι σύγχρονες αγροτικές δραστηριότητες έχουν άμεση εξάρτηση από την ενέργεια, ενώ τα σύγχρονα συστήματα αρδεύσεων χρειάζονται απαραιτήτως ηλεκτρική ενέργεια για την αποδοτική λειτουργία τους. Έτσι, καθίσταται αναγκαία η αναζήτηση και αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων με μηδενικές εκπομπές CO2, καθώς και βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας με καινοτόμες τεχνολογίες, στα πλαίσια της ενεργειακής πολιτικής και των εθνικών στόχων για την ενεργειακή μετάβαση και αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης.

Ιωάννης Χατζηβασιλειάδης
Ο κ. Ι. Χατζηβασιλειάδης

Για τις αρδεύσεις κατασκευάζονται υψηλά φράγματα και ταμιευτήρες, οπότε δημιουργείται ένα αξιόλογο υδροδυναμικό για υδροηλεκτρική εκμετάλλευση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ταμιευτήρες με ικανή χωρητικότητα λειτουργούν ευνοϊκά και για την ανάσχεση των πλημμυρικών παροχών με συνετή διαχείριση και προστασία των κατάντη. Γιατί τα αρδευτικά φράγματα μελετώνται ως έργα πολλαπλού σκοπού.

Ως εκ τούτου, αυτά τα αρδευτικά φράγματα μελετώνται και κατασκευάζονται ως έργα πολλαπλού σκοπού, εξασφαλίζοντας άρδευση-ύδρευση, υδροηλεκτρική παραγωγή και αντιπλημμυρική προστασία, καθώς και άλλες δραστηριότητες, που όλα αυτά οδηγούν στην αειφόρο ανάπτυξη.

Πέραν των άλλων πλεονεκτημάτων, η ηλεκτρική ενέργεια εδώ θα παράγεται με μηδενικές εκπομπές CO2 συμβάλλοντας σε μια πράσινη γεωργία και με έσοδα που θα καλύπτουν τις ανάγκες λειτουργίας-συντήρησης χωρίς να επιβαρύνονται οι αγρότες και η αγροτική παραγωγή.

Αμιγώς αρδευτικά, τα έργα του προγράμματος «Ύδωρ 2.0»

Στα πλαίσια του προγράμματος «Ύδωρ 2.0» του υπουργείου αγροτικής ανάπτυξης και τροφίμων, δρομολογούνται για κατασκευή και λειτουργία με ΣΔΙΤ 21 αρδευτικά έργα με προϋπολογισμό περί τα 4 δισ.€, που περιλαμβάνουν και αρδευτικά φράγματα. Εξ αυτών, μόνο σε ένα αρδευτικό έργο προβλέπεται ένας μικρός υδροηλεκτρικός σταθμός, ενώ τα άλλα εμφανίζονται ως αμιγώς αρδευτικά έργα. Φαίνεται ότι ο σχεδιασμός των αρδευτικών φραγμάτων ως έργων πολλαπλού σκοπού, όπου αυτός προσφέρεται, λείπει από το πρόγραμμα.

ΕΥΔΑΠ: Η έξυπνη αξιοποίηση του υδροδυναμικού από τα έργα άρδευσης

Καλό παράδειγμα προς αυτήν την κατεύθυνση, είναι η ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει εγκαταστήσει έναν αριθμό μικρών υδροηλεκτρικών και αξιοποιεί το υδροδυναμικό που δημιουργείται από τα σχετικά έργα ύδρευσης, παράγοντας καθαρή ηλεκτρική ενέργεια. Κάτι ανάλογο προσφέρεται πολύ ελκυστικά και στα έργα άρδευσης του υπουργείου. Τα φράγματα θεωρούνται αιώνια και με υψηλό κόστος, οπότε ο σχεδιασμός ως έργων πολλαπλού σκοπού με βέλτιστη αξιοποίηση των υδατικών πόρων υπαγορεύεται από τις βαρύνουσες οικονομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, στοχεύοντας στην αειφόρο ανάπτυξη.

Ελκυστική οικονομικά και τεχνικά εφαρμογή για να παράγει περί τα 25 εκατομ. kWh τον χρόνο καθαρή ενέργεια

Επομένως, κρίνεται αναγκαίο να προσαρμοσθεί το αρδευτικό έργο του φράγματος Αλμωπαίου και όποιο άλλο φράγμα του προγράμματος προσφέρεται, ως έργο πολλαπλού σκοπού, αξιοποιώντας όλο το χρόνο το υδροδυναμικό που δημιουργείται, συμβάλλοντας στην αειφόρο ανάπτυξη του γεωργικού τομέα. Ειδικά το φράγμα Αλμωπαίου, αποτελεί μια πολύ ελκυστική οικονομικά και τεχνικά εφαρμογή για να παράγει περί τα 25 εκατομ. kWh τον χρόνο καθαρή ενέργεια.

Δήμος Σκύδρας: η αγωνία για τα χρέη της ΔΕΥΑ προς τη ΔΕΗ

Θα μπορούσε άραγε να έχει ρόλο ο Δήμος Σκύδρας στην κατασκευή του φράγματος Αλμωπαίου; Το ερώτημα αυτό το έχουμε θέσει και άλλες φορές βλέποντας μάλιστα και την αγωνία του Δήμου να εξασφαλίσει αρκετά εκατομμύρια ώστε να καλύψει τις τεράστιες «τρύπες» που έχουν «ανοιχτεί» στη ΔΕΥΑ και έχουν να κάνουν με το χρέος της προς τη ΔΕΗ που αγγίζει τα 3,2εκ ευρώ.

Η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα ο Δήμος Σκύδρας βλέπει από απόσταση τις εξελίξεις σε σημείο να μην έχουμε διαβάσει ούτε ένα δελτίο τύπου ικανοποίησης και επιβράβευσης της ολοκλήρωσης –έστω- των μελετών ή ακόμη και της απόφασης συμμετοχής του ταμείου ανάκαμψης στη χρηματοδότηση. Το έργο είναι δεδομένο ότι έχει ξεμπλοκάρει και οι πολίτες του Δήμου Σκύδρας θα είναι οι πρώτοι που θα ωφεληθούν. Για σκεφτείτε να προχωρήσει και η πρόταση για προσθήκη υδροηλεκτρικού σταθμού! Δεν θα έπρεπε πρώτος απ’ όλους –για ευνόητους λόγους- ο Δήμος Σκύδρας να απαιτεί και να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση;

Σημειώνουμε και το γεγονός ότι το έργο θα προχωρήσει μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή μέσω σύμπραξης Δημοσίου με Ιδιωτικού Τομέα και απ’ ότι διαβάσατε παραπάνω από τον ιδιωτικό τομέα το ενδιαφέρον προέρχεται από την elite των κατασκευαστικών εταιρειών που κατά τη γνώμη μας δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα να ελιχθεί ο Δήμος Σκύδρας και να αποκομίσει τα οφέλη που δικαιούται, για το καλό των πολιτών για το μέλλον του Δήμου!

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην έντυπη Πέλλαnews την Τετάρτη 19/1/22.

Μπορείτε να δείτε την ηλεκτρονική έκδοση εδώ.