Ο Φεβρουάριος μπήκε με το… δεξί για τις εταιρείες ΑΒΑΞ Α.Ε. και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε., οι οποίες θα κατασκευάσουν σε κοινοπραξία ένα από τα πλέον φιλόδοξα οδικά έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα) της νέας γενιάς: Πρόκειται για τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, αποκαλούμενη και ως Τhessaloniki FlyOver, γιατί είναι ουσιαστικά ένας «δρόμος πάνω από το δρόμο» με συνολικό μήκος 13 χιλιόμετρα.
Η κοινοπραξία των δύο εταιρειών, ανακηρύχθηκε χθες «Προσωρινός Ανάδοχος» του έργου. Θα ακολουθήσει η συμβασιοποίηση του έργου, το οποίο εκτός απροόπτου θα ξεκινήσει μέσα στο 2022. Μετά το πέρας της κατασκευής, η Κοινοπραξία θα λειτουργήσει και θα συντηρήσει για 30 χρόνια το Flyover με μηνιαίες αμοιβές διαθεσιμότητας, καθώς δεν θα υπάρχουν διόδια. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 373 εκατ. ευρώ.
Να δούμε όμως πώς τελικά ο Περιφερειακός Θεσσαλονίκης κατέληξε στις συγκεκριμένες εταιρείες και ποιος ήταν ο ειδικός ρόλος της αποκαλούμενης ως «ομάδας Θεσσαλονικιών» της Άβαξ. Ο σχετικός διαγωνισμός ξεκίνησε το 2020 και όπως σε όλα τα έργα ΣΔΙΤ, πραγματοποιήθηκε σε φάσεις. Στην πρώτη φάση, δηλαδή στην εκδήλωση ενδιαφέροντος, κατέβηκαν οι γνωστοί πέντε μεγάλοι «παίκτες» που συναντούμε στα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα αυτήν την περίοδο. Δηλαδή Intrakat, ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και η Μυτιληναίος, πλην όμως καθένας ξεχωριστά.
Αυξημένος ο πήχης από το Υπουργείο Υποδομών
Μετά την κατάθεση των αρχικών προσφορών το Υπουργείο Υποδομών, έκανε εμμέσως πλην σαφώς ξεκάθαρο σε όλους τους συμμετέχοντες, ότι για ένα τόσο μεγάλο και μακροπρόθεσμο έργο, χωρίς διόδια μεν, αλλά με πλήρη διασφάλιση από τις μηνιαίες πληρωμές διαθεσιμότητας, ο πήχης για την ανάληψή του θα τοποθετείτο πολύ υψηλά σε όλα τα επίπεδα: Χρόνου υλοποίησης, εμπειρίας, μεταγενέστερης λειτουργίας κλπ..
Eιρήσθω εν παρόδω, ο Θεσσαλονικιός Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης επέλεξε τα Χριστούγεννα, ως θέμα της ευχετήριας χριστουγεννιάτικης κάρτας, τη μακέτα του ολοκληρωμένου Τhessaloniki FlyOver και μάλιστα σε μπλε αποχρώσεις. Αλλά και από τη δική του πλευρά, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής επισημαίνει με κάθε ευκαιρία τη σημασία του έργου για την οδική ασφάλεια και τη διευκόλυνση των μετακινήσεων στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Τhessaloniki FlyOver: Επιστρατεύοντας την «ισχύ εν τη ενώσει»
Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, όσοι από τους διαγωνιζόμενους επιθυμούσαν διακαώς να αναλάβουν το συγκεκριμένο έργο θα έπρεπε προφανώς να εμφανιστούν πολύ δυνατοί σε όλα τα σημεία. Σημειωτέον, οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ είναι πολύ δύσκολοι, απαιτητικοί και πολύπλοκοι. Εκείνη την περίοδο η Άβαξ ξεκινούσε ήδη έναν κύκλο συνεργασιών, αρχικά με την Μυτιληναίος, αλλά και με άλλους Ομίλους: «Τις θέλουμε και τις επιδιώκουμε τις συνεργασίες» είχε μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά και ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος του ομίλου Χρήστος Ιωάννου με την ευκαιρία της ένταξης της Άβαξ στην κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος, που κατέθεσε προσφορά για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Στο πλαίσιο αυτής της συνολικότερης στρατηγικής και ειδικότερα για το FlyOver, οι δυο μεγάλες εταιρείες συζήτησαν την προοπτική συνεισφοράς τους σε μια κοινοπραξία, όπου η καθεμία θα συμμετείχε με τα πιο δυνατά της σημεία, όπερ και εγένετο. Στη Β’ φάση του διαγωνισμού (ανταγωνιστικός διάλογος και δεσμευτικές προσφορές), η Άβαξ συνέπραξε με την Μυτιληναίος με εμφανή πρόθεση την κατάθεση μιας δεσμευτικής προσφοράς-φαβορί σε όλα τα επιμέρους σημεία.
Το θέμα της χρηματοδότησης φέρεται να το κυνήγησε ιδιαίτερα η Μυτιληναίος. Η Άβαξ από την άλλη, με σημαντικότατη εμπειρία στις συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ, αλλά και μακροχρόνια εμπειρία από έργα στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρειο Ελλάδα, έδωσε μεγάλη έμφαση, κατά τη διάρκεια του ανταγωνιστικού διαλόγου, στις ιδιαιτερότητες του έργου σε σχέση με τις κυκλοφοριακές ανάγκες της πόλης.
Η «ομάδα των Θεσσαλονικιών» που διακαώς ήθελε το έργο
Καταλυτικό πάντως ρόλο στην όλη διεκδίκηση του έργου φέρεται να είχε η «ομάδα των Θεσσαλονικιών», όπως αποκαλούν οι εργολαβικοί κύκλοι τον διευθύνοντα σύμβουλο της Άβαξ Kώστα Μιτζάλη, τον Κωνσταντίνο Λυσαρίδη, Γενικό και Τεχνικό Διευθυντή της εταιρείας, τους συνεργάτες τους και φυσικά το ενδυναμωμένο νέο τμήμα που προέκυψε μετά την πρόσφατη αναδιάρθρωση της Άβαξ και το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με Συμβάσεις Παραχώρησης / ΣΔΙΤ.
Η «ομάδα των Θεσσαλονικιών», έχοντας αποφασίσει ότι θα αγωνιστεί μέχρι τέλους για την ανάληψη του έργου και επιπλέον γνωρίζοντας καλά τις ιδιαιτερότητες της πόλης, άνοιξε τη βεντάλια του έργου και οδήγησε στο χτίσιμο μιας έξυπνης δεσμευτικής προσφοράς, που κρίθηκε τελικά και ως η επικρατέστερη.
Κάπως έτσι λοιπόν, η Κοινοπραξία των δυο εταιρειών αναδείχθηκε προσωρινή ανάδοχος του σημαντικού έργου. Σε αναμονή του επόμενου βήματος, που είναι η συμβασιοποίηση του έργου, τα χαμόγελα στην Άβαξ, η οποία όπως και οι περισσότερες εταιρείες του χώρου πέρασε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο κατά τα χρόνια της κρίσης, αρχίζουν να ανθίζουν. Άλλωστε με τέτοια έργα σε συνδυασμό με την σταδιακή της επιστροφή στην κερδοφορία, το αντίθετο θα ήταν τουλάχιστον περίεργο!
Σημειωτέον ο όμιλος διαθέτει ήδη 13 συμμετοχές και διεκδικεί ακόμα πέντε έργα οδικών αξόνων, τέσσερα για κτιριακές μονάδες, τρία για φοιτητικές εστίες, τέσσερα στη διαχείριση απορριμμάτων, δύο έργα υποδομών και άλλα δέκα διαφόρων κατηγοριών.
Όσο για τη Μυτιληναίος, η συμμετοχή στο Flyover, αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην κατάκτηση μεγαλύτερης εμπειρίας και σε οδικά έργα με ΣΔΙΤ.
Αν επιθυμείτε να έχετε μια συνολικότερη εικόνα γα τη χρησιμότητα και το ιστορικό του έργου διαβάστε το ειδικό ρεπορτάζ του ΣΔΙΤ Forum: Τhessaloniki FlyOver: Θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της συμπρωτεύουσας;
Και φυσικά αν θέλετε να μας στείλετε τη γνώμη ή τις απόψεις σας για το συγκεκριμένο έργο δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε τη σελίδα Επικοινωνήστε μαζί μας.
Αποποίηση Ευθύνης:
Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.