Η διαγωνιστική διαδικασία γίνεται σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα με την ΤΕΚΑΛ, η οποία είχε φτάσει πολύ κοντά στην ανάληψη του οδικού έργου Μπράλος-Άμφισσα, αξίας 285 εκατ. ευρώ, καθώς είχε δώσει την μεγαλύτερη έκπτωση 14% και είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος
Η αυτόνομη κάθοδος της ΤΕΚΑΛ στο διαγωνισμό για τις Φοιτητικές Εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με ΣΔΙΤ, είναι σίγουρα ένα ενδιαφέρον στοιχείο του συγκεκριμένου διαγωνισμού. Η ΤΕΚΑΛ, η οποία διαθέτει εργοληπτικό πτυχίο ΣΤ΄ τάξης, είναι η μόνη απο τις μικρότερες εταιρείες που συμμετέχει στο διαγωνισμό για το συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού 87,8 εκατ. ευρώ, και από τις ελάχιστες που καταφέρνει συνήθως να ανταγωνίζεται ίσοις όροις τους μεγάλους “πέντε” του κλάδου, δίνοντας καλύτερες εκπτώσεις. Οι άλλες εταιρείες που κατέθεσαν εκδήλωση ενδιαφέροντος, είναι η Αβαξ, η ΓΕΚ ΤEΡΝΑ, η Κοινοπραξία Ιντρακάτ – Άκτωρ Παραχωρήσεις και η Μυτιληναίος.
Αν και φυσικά ουδείς γνωρίζει τις προθέσεις των διαγωνιζομένων, η διαδικασία γίνεται σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα με την ΤΕΚΑΛ, η οποία σχετικά πρόσφατα είχε φτάσει πολύ κοντά στην ανάληψη του οδικού έργου Μπράλος-Άμφισσα αξίας 285 εκατ. ευρώ, καθώς είχε δώσει έκπτωση 14% (Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna) και είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος.
Αν και τελικά το έργο ανατέθηκε στην Αβαξ, η ΤΕΚΑΛ, συμφερόντων της οικογένειας Παναγιώτη Ψαλτάκου, απέδειξε ότι ξέρει να μάχεται και σε συνδυασμό με σημαντικά έργα που υλοποιεί, υπενθυμίζει εμπράκτως ότι και οι μικρότερες εταιρείες …μεγαλώνουν και μπορούν να διεκδικούν έργα ΣΔΙΤ μεγάλων προϋπολογισμών.
Από τα λιμενικά στις ΣΔΙΤ
Η ΤΕΚΑΛ είναι πιο γνωστή ως εταιρεία με σημαντική εξειδίκευση σε λιμενικά έργα. Ειδικότερα, έχει κατασκευάσει το σύνολο των έργων της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ σήμερα ολοκληρώνει δύο σημαντικά έργα, συνολικού ύψους 154 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο από αυτά, ύψους 103 εκατ. ευρώ, αφορά την επέκταση του επιβατικού λιμένα στον Πειραιά, για την ενίσχυση της δυνατότητας φιλοξενίας των πλέον σύγχρονων κρουαζιερόπλοιων. Το δεύτερο έργο, ύψους 50,8 εκατ. ευρώ, αφορά την ανακατασκευή του τουριστικού λιμένα για λογαριασμό της «Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης». Η μαρίνα θα ελλιμενίζει συνολικά 60 super και mega γιοτ.
Η εταιρεία, επιδιώκοντας την μακροπρόθεσμη ανάπτυξή της στο πλαίσιο των έργων ΣΔΙΤ, έχει συμμετάσχει και σε σειρά σημαντικών οδικών και κτιριακών ΣΔΙΤ. Ειδικότερα, διεκδικεί το έργο της κατασκευής και λειτουργίας των νέων δικαστικών μεγάρων στις Σέρρες, στο Κιλκίς, στη Θεσσαλονίκη και στην Έδεσσα, ύψους 120 εκατ. ευρώ. Επίσης, έλαβε μέρος και στον διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών για την κατασκευή του νέου κτιρίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην οδό Πειραιώς, προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ, αν και αποκλείστηκε από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο, είναι ότι δέχθηκε πρόταση εξαγοράς από την Intrakat, πριν η τελευταία εξαγοράσει την Άκτωρ. Για κάποιους λόγους οι δύο εταιρείες δεν τα βρήκαν και το deal δεν προχώρησε τελικά. Ο τρόπος πάντως που κινείται η ΤΕΚΑΛ και η συνεχιζόμενη σημαντική αύξηση του τζίρου της, παρά το γεγονός ότι τα καθαρά της κέρδη μετά από φόρους παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα με βάση τους δύο τελευταίους ισολογισμούς της, την καθιστούν σίγουρα έναν αξιοπρόσεκτο παίκτη του χώρου.
Ποιο είναι και τι περιλαμβάνει το έργο των φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας;
Ποιο είναι όμως και τι περιλαμβάνει το έργο των φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας; Πρόκειται για ένα από τα έξι ΣΔΙΤ που αφορούν φοιτητικές εστίες, έργα απαραίτητα για την κοινωνία και την παιδεία, που όμως παρουσιάζουν μεγάλες καθυστερήσεις.
Το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και τεχνική διαχείριση των παρακάτω κτιριακών εγκαταστάσεων του ΠΔΜ: Στην πανεπιστημιούπολη της Κοζάνης, φοιτητική εστία φιλοξενίας περίπου 350 ατόμων, συνολικού εμβαδού 948.087 τ.μ. και Συνεδριακού Κέντρου. Στη Φλώρινα 150 φοιτητικές κατοικίες. Στην πανεπιστημιούπολη Καστοριάς επίσης 150 και στην Πτολεμαΐδα 100. Συνολικά δηλαδή θα κατασκευαστούν 750 νέες κλίνες, το Συνεδριακό Κέντρο στην Κοζάνη, καθώς επίσης εγκαταστάσεις φοιτητικών λεσχών για την καθημερινή σίτιση των φοιτητών.
H πρόκληση των καθυστερήσεων
Το συγκεκριμένο έργο, παρότι μεγάλο, δεν θεωρείται ιδιαίτερα σύνθετο απο τεχνικής πλευράς. Με τα σημερινά δεδομένα στον τομέα των φοιτητικών κατοικιών με ΣΔΙΤ, η μεγαλύτερη πρόκληση φαίνεται να είναι οι καθυστερήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το πιο ώριμο έργο του είδους, οι φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης, προϋπολογισμού 195,6 εκατ. ευρώ, δεν έχει ακόμα συμβασιοποιηθεί μετά απο έξι χρόνια που ξεκίνησε, με την Intrakat (που είναι ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης) να έχει ζητήσει δύο παρατάσεις (μέχρι τέλος Μαΐου) για να κλείσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο. Αλλά και οι άλλες φοιτητικές κατοικίες βρίσκονται σε χρονική υστέρηση. Τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχει επίσης αναλάβει η Ιntrakat, οι εστίες του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης βρίσκονται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ενώ στο πρώτο στάδιο βρίσκονται ακόμα οι εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και η ολική ανακαίνιση της παλιάς φοιτητικής εστίας στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα αυτά είναι πολύ σημαντικά για την λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, για την αναβάθμιση των παροχών τους προς τους φοιτητές και φυσικά για καθαρά κοινωνικούς λόγους, καθώς οι μέσες ελληνικές οικογένειες αδυνατούν να πληρώνουν τα αυξημένα ενοίκια για να σπουδάζουν τα παιδιά τους σε άλλες πόλεις.