Οι ΣΔΙΤ είναι μονόδρομος. Γι΄αυτό, όποιες μονάδες είναι στο χέρι μας, αυτές θα γίνουν με τον συγκεκριμένο τρόπο, ανέφερε χαρακτηριστικά τοποθετούμενος στο 4ο ΣΔΙΤ Forum και ειδικότερα στην ειδική ενότητα για τα νέα περιβαλλοντικά έργα με ΣΔΙΤ, ο κ. Μανώλης Γραφάκος, Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων. Για να προσθέσει ότι, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, θα πρέπει όλοι οι φορείς να ακολουθήσουν τη συγκεκριμένη μέθοδο, που κατά τεκμήριο, ακολουθεί την ταχύτητα της εποχής με πολύ καλύτερη αποτελεσματικότητα σε σχέση με την κλασσική προσέγγιση του δημόσιου έργου.
Η διαχρονική πλάνη για το όφελος της δημόσιας υπηρεσίας
Αρχικά, σχολιάζοντας συνολικότερα την εφαρμογή του θεσμού ΣΔΙΤ, ο κ. Μανώλης Γραφάκος ανέφερε ότι «έχει υπάρξει μια τεράστια διαχρονική πλάνη γύρω από το τι είναι δημόσιο αγαθό, ποια είναι η δημόσια υπηρεσία και ποιο είναι το όφελος για τον πολίτη. Γιατί δεν είναι, όπως τόνισε, διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος το να γίνονται διαγωνισμοί οι οποίοι σχεδιάζονται επι μια δεκαετία για να ολοκληρωθούν … την επόμενη δεκαετία και συχνά χωρίς πρόβλεψη για τη συντήρηση αλλά και για τη λειτουργία των έργων τα οποία αφορούν. Επιπλέον, πολλές από τις μεγάλες υποδομές απαιτούν ιδιαίτερη τεχνογνωσία και ευελιξία, συστατικά που δεν βρίσκονται πάντα στις πρώτες βαθμίδες αξιολόγησης στο Ελληνικό δημόσιο».
Μόνον οι μονάδες ΣΔΙΤ ολοκληρώθηκαν
Στη συνέχεια, ο κ. Γραφάκος συνέκρινε ποιες από τις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων από όσες βρίσκονταν σε εξέλιξη το 2019 τελικά ολοκληρώθηκαν: «Εκείνη την περίοδο, υπό κατασκευή βρίσκονταν οι μονάδες σε Θήβα, Αλεξανδρούπολη, Αμάρι, Σέρρες και Ηλεία. Επίσης και η μονάδα ΣΔΙΤ στην Πελοπόννησο σε κατάσταση μεταξύ ζωής και θανάτου. «Σήμερα..», κατέληξε ο κ. Γραφάκος, «από τις παραπάνω μονάδες έχουν τελειώσει μόνον δυο, η πρώτη στις Σέρρες και η δεύτερη στην Ηλεία και οι δυο με ΣΔΙΤ. Οι λοιπές μονάδες που κατασκευάζονταν σαν δημόσια έργα δεν έχουν τελειώσει. Και ερωτώ: Εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον η καθυστέρηση; Γι΄αυτό κι εμείς, ως κυβέρνηση, καλέσαμε όλους τους φορείς διαχείρισης των αποβλήτων και τους προτείναμε, καθώς πρόκειται για ένα τοπικό θέμα και ασφαλώς δεν θα μπορούσαμε να τους το επιβάλουμε, να επιλέξουν την μέθοδο των ΣΔΙΤ».
Η «έκπληξη» της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου
Ποιοι μας άκουσαν; Ο Περιφερειάρχης Αττικής, πράττοντας κατά τη γνώμη μας το αυτονόητο και δημοπραττώντας δύο μονάδες που κρίθηκε σκόπιμο να προωθηθούν και οι οποίες πριν δυο χρόνια ήταν στα χαρτιά. Ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας και πρέπει να πω ότι το μεγαλύτερο έργο που έχει δημοπρατηθεί μέχρι σήμερα στην χώρα είναι το έργο του Δυτικού Τομέα Θεσσαλονίκης. Εκείνος όμως που μας εξέπληξε ιδιαίτερα στη θετική κατεύθυνση είναι ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, γιατί η περιφέρεια του, είναι η πιο δύσκολη αντικειμενικά περιφέρεια στην χώρα.
Ποιες μονάδες θα λειτουργούν σε τρία χρόνια
Στο σημείο αυτό, ο κ. Γραφάκος προέβλεψε ότι σε δύο-τρία χρόνια από σήμερα θα λειτουργούν σίγουρα οι μονάδες της Δυτικής Μακεδονίας, της Αττικής λίγο αργότερα ενώ επίσης θα λειτουργούν οι μονάδες της Ρόδου, της Σαντορίνης, αλλά και οι μονάδες ΣΔΙΤ σε Κάλυμνο και Κω. Άρα, κατέληξε, το δημόσιο συμφέρον είναι να αγοράζεις τις υπηρεσίες που σου λείπουν από τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος κατά τεκμήριο ακολουθεί την ταχύτητα της εποχής με πολύ καλύτερη αποτελεσματικότητα από ότι ο δημόσιος.
Η ΕΕ θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί τις ΣΔΙΤ
Αναφερόμενος στην προοπτική χρηματοδότησης των νέων μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων με ΣΔΙΤ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού- Διαχείρισης Αποβλήτων, τη χαρακτήρισε θετική καθώς: Σύμφωνα με την επικείμενη συμφωνία στην οποία φαίνεται ότι καταλήγει η Ελλάδα με την ΕΕ, θα χρηματοδοτηθεί το μεγαλύτερο τμήμα των μονάδων αυτών, εφόσον εξυπηρετούν την κυκλική Οικονομία. Για να διευκρινίσει ότι τελικά όλες οι ΣΔΙΤ κατοχυρώνουν την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, γιατί το κομμάτι που δεν θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους θα αφορά την ίδια κρατική συμμετοχή.
Με τη βεβαιότητα ότι οι μονάδες που κατασκευάζονται με ΣΔΙΤ θα κινηθούν και θα ολοκληρωθούν γρήγορα και ότι είναι μονόδρομος, ο κ Γραφάκος κάλεσε όλους τους φορείς να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένη μέθοδο. Εναλλακτικά, όπως είπε, θα πρέπει να απαντήσουν στο ερώτημα με ποιους ανθρώπινους πόρους θα τρέξουν τις μονάδες. Ερώτημα στο οποίο κατά την εκτίμησή του δεν φαίνεται να υπάρχει πειστική απάντηση.
Παρακολουθήστε εδώ την βιντεοσκοπημένη ομιλία του κ. Γραφάκου.
Περισσότερες πληροφορίες και δημοσιεύματα για το 4ο ΣΔΙΤ FORUM μπορείτε να βρείτε εδώ.