Το ΥΠΕΝ χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να εξετάσει το αίτημα των δυο δήμων για μερική υπογειοποίηση τμημάτων του δρόμου
Έναν χρόνο πίσω φαίνεται ότι θα πάει η όλη διαγωνιστική διαδικασία και η έναρξη κατασκευής του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) και ειδικότερα του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, λόγω των προσφυγών στο ΣτΕ των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι δυο δήμοι, προσέφυγαν στο ΣτΕ, θεωρώντας ότι η Περιβαλλοντική Μελέτη του έργου, έπρεπε να έχει προβλέψει μερική υπογειοποίηση και να αφήνει ελεύθερους κάποιους χώρους για τη δημιουργία κοινωφελών πάρκων. Η εκδίκαση της υπόθεσης που ήταν αρχικά προγραμματισμένη στις 15 Μαϊου, μεταφέρθηκε τελικά τον προσεχή Νοέμβριο,κάτι που σημαίνει πρακτικά καθυστέρηση της τάξης του ενός χρόνου περίπου στην ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και κατ΄επέκταση και στην υλοποίηση του έργου.
Σημαντικό αίτημα για την βιώσιμη και τουριστική ανάπτυξη
Το θέμα είναι όμως πολύ σημαντικό για την βιώσιμη και την τουριστική ανάπτυξη των δυο δήμων, οι οποίοι “πάτησαν” πόδι, θεωρώντας ότι ο περιβαλλοντικός σχεδιασμός ενός τόσο μεγάλου έργου θα έπρεπε να έχει προβλέψει τα προβλήματα που θα δημιουργήσει η χάραξη του δρόμου σε συγκεκριμένα τμήματα. Για το λόγο αυτό, το ΥΠΕΝ που είναι ο δημόσιος φορέας του συγκεκριμένου έργου, το οποίο πραγματοποιείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, φέρεται να ζήτησε περισσότερο χρόνο για να εξεταστούν καλύτερα τα δεδομένα.
Σε περίπτωση που οι δήμοι δικαιωθούν θα επηρεαστεί προφανώς, τόσο το τεχνικό όσο και το οικονομικό αντικείμενο του έργου. Υπενθυμίζεται ότι προσωρινός ανάδοχος του μεγαλύτερου στην Ελλάδα αυτού οδικού έργου με ΣΔΙΤ, είναι ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το έργο έχει κόστος που αγγίζει το 1,75 δισ. ευρώ και θα συγχρηματοδητηθεί τόσο από το ΕΣΠΑ 2021-2027 όσο και απο το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο με μήκος 157 χιλιομέτρων είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ. Θα περνά από τα μεγάλα αστικά κέντρα των Χανίων, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου αλλά και σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η λειτουργία διοδίων, αντίστοιχα όπως συμβαίνει στους άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Αντίθετα, δεν προβλέπεται η λειτουργία διοδίων στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος καθώς το πρώτο τμήμα υλοποιείται με ΣΔΙΤ (και το Δημόσιο θα εξοφλεί το έργο με πληρωμές διαθεσιμότητας) και το δεύτερο υλοποιείται ως δημόσιο έργο.
Το έργο έχει κόστος που εκτιμάται πως αγγίζει το 1,75 δισ. ευρώ. Χρηματοδότηση θα τραβήξει από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα τρία τμήμα του ΒΟΑΚ
Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος):
- Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
- 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
- 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Χερσόνησος-Νεάπολη
- Μήκος αυτοκινητόδρομου: 22,5 χλμ.
- 3 σήραγγες μήκους 4,3χλμ
- 5 ανισόπεδοι κόμβοι (Χερσόνησος, Σταλίδα, Μάλια, Σίσι, Σεληνάρι)
- 5 γέφυρες μήκους 1,3χλμ.
Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος
- Μήκος αυτοκινητόδρομου: 14,5 χιλιόμετρα ενώ περιλαμβάνει επίσης 11,2 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
- 4 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι σε Νεάπολη, Λίμνες, Λακκώνια και Άγιο Νικόλαο.
- 6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων