Eυπρόσδεκτη η ΕΥΔΑΠ στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για τα δίκτυα άρδευσης

You are currently viewing Eυπρόσδεκτη η ΕΥΔΑΠ στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για τα δίκτυα άρδευσης

«Eυπρόσδεκτη είναι η ΕΥΔΑΠ στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ για τα δίκτυα άρδευσης, που προωθεί ήδη αυτήν την περίοδο εντατικά το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Δεν λειτουργεί η ίδια δίκτυα άρδευσης, επομένως δεν υπάρχει conflict σε σχέση με τη συμμετοχή της, στις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες»…

Την καλή είδηση για την ΕΥΔΑΠ, η οποία αποκλείστηκε θορυβωδώς πριν από τρεις εβδομάδες από τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για την επισκευή και συντήρηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της Αθήνας, επιβεβαίωσε προ ελαχίστων ημερών στο www.sditforum.gr, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα που του θέσαμε, ο κ. Δημήτρης Παπαγιαννίδης, Γενικός Γραμματέας Ενωσιακών Πόρων & Υποδομών, υπεύθυνος δηλαδή του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την προώθηση των έργων υποδομών.

Μία «είδηση» με άμεση προοπτική

Γιατί όμως είναι καλή η συγκεκριμένη είδηση για την ΕΥΔΑΠ; Όπως πιθανόν γνωρίζουν όσοι ασχολούνται με το νερό, η ΕΥΔΑΠ, στο πλαίσιο της στρατηγικής της στροφής στην κατεύθυνση των ΣΔΙΤ, επιθυμούσε διακαώς να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για το έργο του ΕΥΣ Αττικής.

Πλην όμως, έπρεπε προηγουμένως να ψηφιστεί νομοθετική ρύθμιση για αλλαγή του ιδρυτικού της καταστατικού, καθώς αυτό δεν προέβλεπε τη σχετική δυνατότητα. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ως εποπτεύουσα αρχή της ΕΥΔΑΠ δεν έφερε όμως προς ψήφιση την νομοθετική ρύθμιση, με αποτέλεσμα η ΕΥΔΑΠ να αποκλειστεί από την Α΄ Φάση του διαγωνισμού (εκδήλωση ενδιαφέροντος).

Η εισηγμένη εταιρεία, βρέθηκε προ απροόπτου, καθώς η σχετική απόφαση είχε ληφθεί με συντριπτική πλειοψηφία από όλους τους μετόχους της. Επιπλέον, έχοντας ήδη αναπτύξει και στελεχώσει ένα ειδικό τμήμα για τους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ με 200 άτομα, βρέθηκε σε αμηχανία σε σχέση και με το μέλλον του ανθρώπινου αυτού δυναμικού. Εν τω μεταξύ όμως και μέχρι να διευκρινιστεί το συγκεκριμένο θέμα, μια νέα σημαντική ευκαιρία στον τομέα των ΣΔΙΤ διαφαίνεται για την ΕΥΔΑΠ και μάλιστα στο άμεσο μέλλον.

Τα πρώτα αρδευτικά έργα με ΣΔΙΤ

Η ευκαιρία, αφορά τη συμμετοχή της στους πρώτους διαγωνισμούς για τα φράγματα και αρδευτικά έργα που θα γίνουν με ΣΔΙΤ. Πρόκειται για την πρώτη ομάδα που βγαίνει σε διαγωνιστική διαδικασία, από τα συνολικά 21 έργα του «ΥΔΩΡ 2.0» (φράγματα, δίκτυα, οδοποιία και συνοδά έργα), που πρόκειται να κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ.

Υπενθυμίζεται, ότι το φιλόδοξο πρόγραμμα των 21 έργων (είχε μάλιστα ανακοινωθεί τον περασμένο Νοέμβριο από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη), έχει συνολικό κόστος κατασκευής περίπου 1,6 δισ. αγγίζοντας μαζί με τις πληρωμές διαθεσιμότητας, τα τέσσερα δισ. ευρώ. Προκειμένου να διευκολυνθεί η κατασκευή, τα συγκεριμένα έργα έχουν επιμεριστεί σε ομάδες, με άμεση προτεραιότητα οκτώ έργα (φράγματα, δίκτυα, οδοποιία και συνοδά έργα), τα οποία προωθεί αυτήν την περίοδο εντατικά το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Ταυρωπός και Μιναγιώτικο τα πρώτα δύο έργα που προχωρούν…

Ήδη, σύμφωνα με την εκτίμηση που διατύπωσε στο ΣΔΙΤForum o κ. Παπαγιαννίδης, μέσα στο πρώτο τρίμηνο-τετράμηνο του 2022 προωθούνται οι πρώτοι ανοικτοί διεθνείς διαγωνισμοί για τα δίκτυα ύδρευσης του Ταυρωπού στα Τρίκαλα, ύψους 129 εκατ. ευρώ, όπως επίσης το φράγμα Μιναγιώτικο στη Μεσσηνία με κόστος 117 εκατ. Σοβαρό ρόλο στην προώθηση των τευχών δημοπράτησης αλλά και στην παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των δυο έργων θα έχει μάλιστα και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Έπεται, το αρδευτικό έργο Νέστου στην Ξάνθη (μεταφορά νερού από τον ποταμό Νέστο στην κοιλάδα της Ξάνθης), κόστους κατασκευής 203 εκατ. ευρώ που θα καλύπτει περίπου 200.000 στρέμματα σε πλήρη ανάπτυξης.

…και αυτά που έπονται

Τα υπόλοιπα έργα από την πρώτη ομάδα των οκτώ, είναι, η λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων στο Λασίθι (27,4 εκατ.), το φράγμα και το δίκτυο άρδευσης Αγίου Ιωάννη Ιεράπετρας (28 εκατ.), το αρδευτικό δίκτυο Υπέρεια – Ορφανά στην Καρδίτσα (88 εκατ.), το φράγμα και αρδευτικό δίκτυο στο Μπουγάζι Δομοκού (26 εκατ. ευρώ). Τέλος, το αντίστοιχο έργο στο Λιβάδι Αράχωβας, κόστους 23 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό κόστος κατασκευής των οκτώ έργων είναι 642 εκατ. ευρώ. και αυξάνεται στα 1,6 δισ. ευρώ αν συμπεριληφθούν και οι δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας, που θα καλύπτονται μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας για τα 25 χρόνια που θα διαρκέσει η σύμβαση ΣΔΙΤ. Τα οκτώ έργα πρόκειται να συμβάλουν στην άρδευση 455 χιλιάδων στρεμμάτων και να ωφελήσουν περισσότερους από 36.000 αγρότες.

Ώριμα έργα και με οριστικές μελέτες

Ιδιαίτερα σημειώνουμε, ότι τα παραπάνω έργα χαρακτηρίζονται από τον Γενικό Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων & Υποδομών ως «ώριμα» καθώς τα περισσότερα διαθέτουν οριστικές μελέτες (οι οικονομοτεχνικές μελέτες, καθώς και η σύνταξη των Αρχικών Επενδυτικών Σχεδίων έγιναν τηρώντας όλες τις διαδικασίες νομιμότητας, όπως αυτές ορίζονται από τον Νόμο περί Προμηθειών, με διαγωνισμούς). Σε ότι αφορά τις συμπράξεις θα έχουν την μορφή: Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας και Συντήρησης με 100% πληρωμές διαθεσιμότητας και έχουν συγκεντρώσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και από διεθνείς εταιρείες που ασχολούνται με το νερό.

Δεν βλέπουμε conflict

άνδρας με μούσι και γυαλιά. πρόκειται για τον Δ. Παπαγιαννίδη

Επιστρέφοντας λοιπόν στην ΕΥΔΑΠ, με την προϋπόθεση πάντα της τροποποίησης του κατασταστικού της οι προοπτικές που φαίνεται ότι προκύπτουν για τη συμμετοχή της στους διαγωνισμούς για τα δίκτυα άρδευσης είναι καλές: «Δεν λειτουργεί δίκτυα άρδευσης, δεν βλέπουμε conflict στους δικούς μας διαγωνισμούς», μας είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαγιαννίδης.

Στο κλείσιμο αυτής της αναφοράς για τη στροφή της ΕΥΔΑΠ στις ΣΔΙΤ να συμπληρώσουμε και τις παρακάτω επιπρόσθετες προοπτικές και πληροφορίες: Δεν φαίνεται ακόμα να έχει αποκλειστεί οριστικά η δυνατότητα συμμετοχής της με κάποιον τρόπο στην Β’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας για το ΕΥΣ Αττικής, που περιλαμβάνει τις δεσμευτικές προσφορές και τον ανταγωνιστικό διάλογο.

Άλλες προοπτικές για την ΕΥΔΑΠ στους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ

Προσκείμενες πηγές στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, επιβεβαιώνουν, ότι «σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία είναι απολύτως εφικτή η συμμετοχή μιας εταιρείας ή κοινοπραξίας εταιρειών στη Β΄ Φάση χωρίς να έχει υποχρεωτικά συμμετάσχει στην Α΄ Φάση, που αφορά μόνον την προεπιλογή των συμμετεχόντων».

Υποθετικά λοιπόν, εφόσον μέχρι τότε θα έχει περάσει η σχετική ρύθμιση του καταστατικού της και θα έχει απολύτως διευκρινιστεί νομικά το θέμα της δεσπόζουσας θέσης της, η ΕΥΔΑΠ θα μπορούσε να διεκδικήσει,προφανώς σε συνεργασία με κάποια κατασκευαστική εταιρεία ένα τμήμα του έργου. Η τεχνογνωσία της άλλωστε είναι αδιαμφισβήτητη.

Μια άλλη προοπτική,είναι, να συμμετάσχει σε αντίστοιχους διαγωνισμούς με τη μέθοδο ΣΔΙΤ στο εξωτερικό και μια ακόμα, να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς Δήμων που ενδέχεται να πραγματοποιηθούν με ΣΔΙΤ.

Οτιδήποτε κι αν συμβεί από τα παραπάνω η δραστηριοποίηση της ΕΥΔΑΠ στις ΣΔΙΤ είναι βέβαιη. Το σύνθημα έδωσαν άλλωστε, οι ίδιοι οι μέτοχοι, μέσω της γενικής της συνέλευσης.

Αποποίηση Ευθύνης:
Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Άντα Σεϊμανίδη

Η κ. Σεϊμανίδη είναι αρθρογράφος, συνιδρυτής της επιχειρηματικής Πρωτοβουλίας Α-Energy και συγγραφέας τριών βιβλίων αναπτυξιακού περιεχομένου. Μέσα στο 2022, θα εκδοθεί και το επόμενο με θέμα «Έργα ανάπτυξης και Πανδημία: Μια υπόθεση για την κοινωνία»