Το έργο κινδύνευσε να απενταχθεί από τα κοινοτικά ταμεία λόγω της απόρριψης του αρχικού φακέλου τον Μάιο του 2020, με την ΕΕ να αναφέρεται σε υπερκοστολόγηση, υπερδιαστασιολόγηση και μη εκπλήρωση βασικών αρχών για την προστασία του περιβάλλοντος
Μετά τα εγκαίνια της μονάδας της Παλαιόχουνης, που αποτελεί κεντρικό τμήμα του έργου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ, έφυγε για ΕΕ ο αναμορφωμένος φάκελος ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης του έργου, ύψους 68 εκ ευρώ, με τον καθορισμό των όρων συγχρηματοδότησης να αναμένεται εντός των ημερών.
Η τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην υποβολή του φακέλου, με σοβαρό κίνδυνο απένταξης του έργου από τα κοινοτικά ταμεία, οφείλεται στην απόρριψη του αρχικού φακέλου τον Μάιο του 2020 απο τις ευρωπαϊκές αρχές, λόγω υπερκοστολόγησης, υπερδιαστασιολόγησης και μη εκπλήρωσης βασικών ευρωπαϊκών και διεθνών αρχών για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η κυβέρνηση, προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο που είχε ήδη υπογραφεί απο το 2018, ανέλαβε να καλύψει το κόστος συγχρηματοδότησης σε περίπτωση απόρριψής της απο την ΕΕ. Χαρακτηριστικό των δυσκολιών και προφανώς των αστοχιών που υπήρξαν στον σχεδιασμό του συγκεκριμένου έργου, είναι το γεγονός ότι πέρασαν τρεισήμισι χρόνια απο την απόρριψη του αρχικού φακέλου μέχρι την αναμόρφωσή του, ώστε να τηρεί τα βασικά κριτήρια για την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Σημειώνεται, ότι το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη” και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής.
Η αναμόρφωση του φακέλου πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της ομάδας Jaspers, η οποία ενημέρωσε ότι ολοκλήρωσε το έργο της, αναφορικά με την υποστήριξη του φακέλου της ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, μέσω ΣΔΙΤ στις 10 Νοεμβρίου, δηλαδή μετά και τα εγκαίνια μιας απο τις βασικές μονάδες του έργου στην Παλαιοχούνη.
Η ομάδα Jaspers παρέχει τεχνική βοήθεια στις ευρωπαϊκές χώρες που εντάχθηκαν στην Ε.Ε. μεταξύ 2004 και εντεύθεν, με σκοπό να προσφέρει στα εν λόγω κράτη – μέλη την απαιτούμενη υποστήριξη για την προετοιμασία μεγάλων έργων υψηλής ποιότητας, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Αποτελεί καρπό συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής), της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ) και της Γερμανικής Τράπεζας Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 135 εκ. ευρώ και το μέρος του κόστους που θα καλυφθεί λογικά από ευρωπαϊκούς πόρους είναι 68 εκ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, τις προάλλες εγκαινιάστηκε η λειτουργία της κεντρικής μονάδας του έργου στην Παλαιόχουνη, δυναμικότητας 105.000 τόνων ετησίως, η οποία θα δέχεται τα απόβλητα των Περιφερειακών Ενοτήτων Αρκαδίας, Αργολίδας και Κορινθίας. Οι αντίστοιχες μονάδες στη Μεσσηνία και στη Λακωνία, αθροιστικά θα μπορούν να διαχειριστούν ακόμη 95.000 τόνους ανά έτος.
Με κόστος που ξεπερνά τα 120 ευρώ τον τόνο, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Καλαμάτας
Φυσικά, ένα τόσο πολυτάραχο έργο (ξεκίνησε το 2013 με πρωτοβουλία της τότε Περιφερειακής Αρχής υπό τον Πέτρο Τατούλη και απασχόλησε τρεις κυβερνήσεις, τρεις περιφερειακές αρχές και φυσικά και τις ευρωπαϊκές αρχές επί σειρά ετών), δεν ήταν δυνατόν να έχει ηρεμία, ούτε στο ξεκίνημα! Είναι χαρακτηριστική η πρόσφατη διαμαρτυρία του δημάρχου Καλαμάτας, κ. Θανάση Βασιλόπουλου, για το πολύ υψηλό κόστος διαχείρισης που θα πληρώσουν οι δημότες Καλαμάτας, το οποίο, μαζί με το κόστος μεταφοράς και το τέλος ταφής, ξεπερνά τα 120 ευρώ τον τόνο, ενώ όπως τόνισε ο δήμαρχος οι διαβεβαιώσεις που είχε απο τους υπεύθυνους του έργου, ήταν ότι το κόστος θα είναι 68 ευρώ.
Στελέχη της Αυτοδιοίκησης Πελοποννήσου που έχουν βαθιά γνώση του έργου και των δυσκολιών του, εκτιμούν ότι το υψηλό κόστος τελών, μόλις επιρριφθεί στους δημότες, θα συνεχίσει να πυροδοτεί αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες, λόγω της μεγάλης διάρκειας της σύμβασης ΣΔΙΤ. Σε κάθε περίπτωση, η διαχείριση των απορριμμάτων στην Πελοπόννησο βρισκόταν όλα αυτά τα χρόνια σε πλήρες αδιέξοδο, με την Περιφέρεια να διαθέτει το 2019 μόλις έναν νόμιμο ΧΥΤΑ, ενώ παράλληλα υπήρχαν δεκάδες χώροι ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων, Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, η Πελοπόννησος θα πετύχει πιθανότατα τον στόχο του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων για μείωση του ποσοστού ταφής κάτω από το 10% έως το 2030.
Σε ότι αφορά την έγκριση της ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης, εφόσον ο φάκελος του έργου υπογράφεται από την ομάδα Jaspers, οι σχετικοί όροι από ότι φαίνεται θα είναι βατοί.