O όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προτιμητέος επενδυτής στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Ασφυκτικά τα χρονοδιαγράμματα

You are currently viewing O όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προτιμητέος επενδυτής στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Ασφυκτικά τα χρονοδιαγράμματα

Η υπογραφή και των τριών συμβάσεων του ΒΟΑΚ είναι προϋποθέσεις για την εκταμίευση της επόμενης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είναι ο προτιμητέος επενδυτής για την σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), με φυσικό αντικείμενο της τάξης του 1,8 δισ. ευρώ, αλλά και με ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν ποτέ δημοπρατηθεί στην Ελλάδα, περιλαμβάνοντας σκιώδη διόδια, δηλαδή επιδότηση κάθε διέλευσης από το κράτος της τάξης των 700 εκ ευρώ, συγχρηματοδότηση ύψους 200 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και μίνιμουμ 700 εκ. ευρώ συμμετοχής του παραχωρησιούχου.

Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τον Όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΤΕΡΝΑ; Ότι αποκτά την ηγετική θέση στα οδικά έργα της χώρας, εφόσον έχει ανοιχτούς τους διαγωνισμούς της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού, αλλά και εν ενεργεία συμβάσεις για τους άλλους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

Επιπλέον, αναδεικνύεται και στην εταιρεία με το μεγαλύτερο κατασκευαστικό αντικείμενο στην Κρήτη αφού, μέσω της Κοινοπραξίας ΓΕΚ Τέρνα – GMR υλοποιεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Καστελίου στο Ηράκλειο της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 520 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί την περίοδο 2026-2027.

Ηγέτης στα οδικά έργα – Τα εργοτάξια της Κρήτης

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το γεγονός ότι ο Όμιλος έχει ήδη εγκατασταθεί και αναπτύξει μεγάλα εργοτάξια στην Κρήτη, συντέλεσε και στην επιμονή του να διεκδικήσει μέχρι τέλους το έργο.

Η περίοδος της παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι 35 έτη, από τα οποία πέντε χρόνια είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ.

Στην αγορά ακούγεται πάντως ευρέως ότι στην εξέλιξη και επιτάχυνση του διαγωνισμού, παρενέβη προσωπικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός λόγω τόσο του μεγέθους όσο και των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων του έργου. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν, εκτός της ΤΕΡΝΑ, οι Κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και η Ένωση Ιδομενέας (ΑΒΑΞ – ΑΙΓΙΣ – MERIDIAM).

Προϋπόθεση για εκταμίευση από το Ταμείο Ανάκαμψης

Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Νίκος Παπαθανάσης, αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις και τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, η υπογραφή και των τριών συμβάσεων του ΒΟΑΚ (τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ είναι το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη και το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος), περιλαμβάνονται στις προϋποθέσεις για την εκταμίευση της επόμενης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης τον Απρίλιο.

Επιπλέον, για να λάβει η Ελλάδα τη συγχρηματοδότηση των 200 εκ ευρώ για τον ΒΟΑΚ, θα πρέπει μέχρι το καλοκαίρι του 2026 να έχει κατασκευαστεί το 15% του έργου.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία στον διαγωνισμό για το μεσαίο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο κατέθεσε αυτόνομα την καλύτερη προσφορά για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, μετέχει και στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, προϋπολογισμού 169 εκατ. και μήκους 22,4 χιλιομέτρων, που υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – INTRAKAT. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (προϋπολογισμού 169 εκατ.) έχει ανατεθεί ως δημόσιο έργο στην ΑΚΤΩΡ.

Τι επίκειται

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.

Υπάρχει βέβαια πάντα και το ενδεχόμενο των ενστάσεων – προσφυγών από τις κοινοπραξίες που υστέρησαν στο σχετικό διαγωνισμό (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – ΑΙΓΙΣ – MERIDIAM), που ενδέχεται να καθυστερήσουν τη διαδικασία. Σε ότι αφορά τις προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο ΣτΕ, με κύριο αίτημα την μερική υπογειοποίηση του δρόμου, εκτιμάται ότι οποιαδήποτε κι αν είναι η απόφαση του ΣτΕ δεν θα επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα του έργου.

Θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.

Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου και όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά – Ηράκλειο έχουν ως εξής: Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ., με δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και 26 σήραγγες. Θα κατασκευαστούν επίσης νέες γέφυρες συνολικού 10,80 χλμ, οι οποίες θα υπερβαίνουν τα 100 μέτρα σε μήκος, καθώς επίσης 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Διερωτάται πάντως κανείς με δέος, πώς σε μια περίοδο τόσο δύσκολη για την στελέχωση των μεγάλων έργων, πόσος κόσμος θα πρέπει να απασχοληθεί και πώς θα οργανωθούν όλα αυτά τα εργοτάξια…
Προφανώς, ο συγκεκριμένος Όμιλος που ανέλαβε και την ευθύνη να τα υλοποιήσει έγκαιρα, σίγουρα θα το έχει λύσει το σχετικό θέμα.

Άντα Σεϊμανίδη

Η κ. Σεϊμανίδη είναι αρθρογράφος, συνιδρυτής της επιχειρηματικής Πρωτοβουλίας Α-Energy και συγγραφέας τριών βιβλίων αναπτυξιακού περιεχομένου. Μέσα στο 2022, θα εκδοθεί και το επόμενο με θέμα «Έργα ανάπτυξης και Πανδημία: Μια υπόθεση για την κοινωνία»