Ποιες μικρομεσαίες κατασκευαστικές διεκδικούν μερίδιο της πίτας των ΣΔΙΤ που μονοπωλήθηκε τα τελευταία χρόνια από τους μεγάλους ομίλους
Επιστρέφουν οι μικρομεσαίοι στις ΣΔΙΤ μετά από χρόνια, κρίνοντας απο τη συνολικότερη στρατηγική των κατασκευαστικών ΕΡΕΤΒΟ – ΕΚΤΕΡ – ΤΕΝΑ, που «χτυπούν» αυτήν την περίοδο με επιτυχία πέντε Αστυνομικές Διευθύνσεις (Πατρών Καρδίτσας, Βέροιας, Λευκάδας, Αλεξανδρούπολης) αλλά και σειρά άλλων έργων με ΣΔΙΤ.
Αξιοποιώντας το μομέντουμ κατά το οποίο οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας έχουν συγκεντρώσει ανεκτέλεστο ύψους πολλών δισ. ευρώ σε έργα ΣΔΙΤ με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται (και κατά δήλωσή τους) να τα υλοποιήσουν, οι προαναφερθέντες αλλά και άλλοι αναπτυσσόμενοι μικρομεσαίοι, διεκδικούν επιθετικά μερίδιο της πίτας. Ειδικά για τα έργα ΣΔΙΤ μικρότερων προϋπολογισμών, εταιρείες του κλάδου που κατάφεραν να επιβιώσουν στην δεκαετή οικονομική κρίση και να πάρουν τα πάνω τους με την σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας από το 2018 και μετά, τονίζουν την παρουσία τους με κάθε τρόπο: Δημιουργώντας κοινό μπλόκ μεταξύ τους, κατεβαίνοντας συχνά σε διαγωνισμούς για να διεκδικήσουν έργα, αλλά και…βομβαρδίζοντας τους διαγωνισμούς με προσφυγές, επικαλούμενες ζητήματα ανταγωνισμού.
Ποιοι δίνουν αγώνα και για ποια έργα
Ανάμεσα στις πλέον διεκδικητικές εταιρείες της πέμπτης τάξης είναι η Δομική Κρήτης, η ΕΚΤΕΡ, η ΕΡΕΤΒΟ με την τακτική των προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων που έχουν αποδείξει ότι δεν…αστειεύονται, καθώς ήδη στην περίπτωση δύο έργων, η Αρχή έχει υποχρεώσει το υπουργείο Υποδομών να ακυρώσει και να τα δημοπρατήσει εκ νέου ανταποκρινόμενα στις αλλαγές που αναφέρονται στις σχετικές αποφάσεις.
Οι εταιρείες «Θεμέλη», «Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης», ΤΕΝΑ και η ΤΕΚΑΛ είναι επίσης ανάμεσα στις μεσαίου μεγέθους εταιρείες που θεωρούν ότι οι ΣΔΙΤ και γενικά τα μεγαλύτερα έργα δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των ελάχιστων εταιρειών της έκτης (δηλαδή της μεγαλύτερης) τάξης του εργοληπτικού πτυχίου. Μία ακόμα μεσαία εταιρεία με προηγούμενη εμπειρία από σχολικά ΣΔΙΤ, η ΑΤΕΣΕ, παραμένει στο παιχνίδι, έχοντας όμως συμμαχήσει με μια από τις πέντε μεγάλες εταιρείες (Όμιλο Μυτιληναίου) για το μεγάλο κτιριακό έργο ΣΔΙΤ των 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία.
Αναφορικά για το ποια έργα χτυπούν κατά προτίμηση οι μικρομεσαίες κατασκευαστικές, κρίνοντας από το είδος των διαγωνισμών ΣΔΙΤ που κατεβαίνουν, είναι συνήθως κτιριακά (σχολικά, ακαδημαϊκά, δικαστικά κτίρια, πυροσβεστικοί σταθμοί, αστυνομικές διευθύνσεις κλπ) και προϋπολογισμού που δεν υπερβαίνει τα 80-90 εκ. ευρώ με ΦΠΑ.
Μόνη προσφορά της Κ/Π ΕΡΕΤΒΟ – ΕΚΤΕΡ – ΤΕΝΑ
Η περίπτωση του έργου ΣΔΙΤ των πέντε Αστυνομικών Διευθύνσεων είναι χαρακτηριστική ενός έργου «στα μέτρα των μικρομεσαίων». Σημειώνεται δε ότι η Κοινοπραξία των ΕΡΕΤΒΟ – ΕΚΤΕΡ – ΤΕΝΑ, βρίσκεται κοντά στον στόχο, αφού ο διαγωνισμός για το έργο θα συνεχιστεί μόνον με την δική της προσφορά. Το έργο Μελέτη,Κατασκευή, Χρηματοδότηση και Τεχνική Διαχείριση κτιρίων Στέγασης Υπηρεσιών πέντε Αστυνομικών Διευθύνσεων στην Επικράτεια είναι ενδεικτικής αξίας με ΦΠΑ περίπου 70 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, η ΕΚΤΕΡ, με πρόεδρο τον Θανάση Σίψα και διευθύνοντα σύμβουλο τον Κωνσταντίνο Σίψα, κατά το Α΄εξάμηνο κατάφερε να τριανταπλασιάσει τα μετά φόρων κέρδη και να τετραπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της (35,9 εκατ.ευρώ έναντι 6,8 εκατ. ευρώ), ενώ το ανεκτέλεστο έργων δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 175 έως τα τέλη της χρονιάς. Επιπλέον, έχει εντάξει επενδυτικό της έργο συνολικού προϋπολογισμού €53,3 εκατ. στο Ταμείο Ανάκαμψης και επιδιώκει να λάβει πτυχίο έβδομης τάξης, όπως δηλαδή αυτά των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos.
Η ΤΕΝΑ είναι μια γοργά αναπτυσσόμενη εταιρία με έδρα την Πτολεμαϊδα και μεγάλη ετοιμότητα στο κατασκευαστικό κομματι. Με διευθύνοντας σύμβουλο τον Γιώργο Ναθαηλίδη, πλαισιώνεται από ένα επιτελείο επιστημόνων, μηχανικών, οικονομολόγων, τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων και απασχολεί σε μόνιμη εργασιακή σχέση προσωπικό άνω των 160 ατόμων.
Η ΕΡΕΤΒΟ θα κλείσει φέτος πιθανότατα με τζίρο που μπορεί να αγγίξει τα 25 εκ. ευρώ, σύμφωνα με διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Γιώργο Ρωμοσιό. Αυτή την περίοδο βρίσκονται τέσσερα βασικά κατασκευαστικά μέτωπα σε εξέλιξη, όπου στα οποία περιλαμβάνεται η αποκατάσταση του θερινού ανακτόρου στο Τατόι. Ταυτόχρονα, η ΕΡΕΤΒΟ κατασκευάζει τα νέα δημαρχεία Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής ενώ επίσης συμμετέχει στην κατασκευή Δικτύων Ακαθάρτων στον Δήμο Μαραθώνα για λογαριασμό της ΕΥΔΑΠ με συνολικό κόστος κατασκευής 69 εκατομμυρίων ευρώ.