Η ηλεκτροδότηση πλοίων φέρνει Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και στα λιμάνια

You are currently viewing Η ηλεκτροδότηση πλοίων φέρνει Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και στα λιμάνια

Πρόσω ολοταχώς η ηλεκτροδότηση των πλοίων, αλλά ο… λογαριασμός των σχετικών υποδομών μεγάλος, γι΄αυτό το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διερευνά την αξιοποίηση του θεσμού ΣΔΙΤ

Οι σημαντικές επενδύσεις για την ηλεκτροδότηση πλοίων, στις οποίες πρέπει να προχωρήσουν τα ελληνικά λιμάνια μέχρι το 2030, είναι πιθανόν να υλοποιηθούν με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ενόψει της υποχρεωτικής απο την ΕΕ εφαρμογής του συστήματος cold – ironing μέχρι το 2030, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαπίστωσε ότι ο… λογαριασμός των σχετικών υποδομών είναι μεγάλος, γι΄ αυτό διερευνά την αξιοποίηση του θεσμού ΣΔΙΤ σε συνδυασμό με ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ο χρόνος που απομένει, ώστε τα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια να ανταποκριθούν στην εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης για την επίτευξη των στόχων την ΕΕ, στο πλαίσιο της συμφωνίας «fit for 55» για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, είναι μικρός σε σχέση με την πρόκληση. Το μέγεθος των σχετικών επενδύσεων και μάλιστα σε λιμάνια που είναι ακόμα ελλείπουσες σημαντικές υποδομές ανησυχητικό. Όπως έχουν πρόσφατα επισημάνει τόσο ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Ο.Λ.Π. Α.Ε., Παναγιώτης Τσώνης, όσο και άλλοι εκπρόσωποι λιμενικών οργανισμών “οι υποδομές ηλεκτροδότησης χωρίς χρηματοδότηση από την ΕΕ δεν «βγαίνουν» χρηματοοικονομικά”.

Πρωτοπορεί η Ηγουμενίτσα με τρεις σταθμούς ηλεκτροδότησης

Το καλό είναι ότι κάποιοι οργανισμοί που είναι πιο μπροστά, κάνουν ήδη τα πρώτα βήματα για εξασφάλιση χρηματοδότησης είτε μελετών. Σε υλοποίηση τριών σταθμών ηλεκτροδότησης είναι έτοιμο να περάσει μόνον το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος ολιστικής ενεργειακής αναβάθμισης με τον τίτλο ALFION (Alternative Fuel Implementation in Igoumenitsa Port). Το έργο ύψους 1εκ. ευρώ χρηματοδοτήθηκε κατά 50% από το Ταμείο CEF (Connecting Europe Facility) της Ε.Ε. και κατά 50% από τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας και συνέβαλε στην αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και στην εκπόνηση των απαραίτητων μελετών για την Ρευματοδότηση Πλοίων από Ξηράς (Cold Ironing), Έξυπνο Σύστημα Διαχείρισης και Παρακολούθησης Ενέργειας, Σύστημα Φόρτισης Ηλεκτροκίνητων Αυτοκινήτων και Φορτηγών, Σύστημα Εναλλαγής Μπαταριών σε πλοία και Οχήματα και Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας (Πράσινο Υδρογόνο).

Οι τέσσερις σταθμοί στον Πειραιά και τα χρηματοδοτικά αιτήματα με ΔΕΔΔΗΕ στην ΕΕ

Αντίστοιχα ευρωπαϊκά έργα ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης πλοίων εγκρίθηκαν σε Πειραιά, Ηράκλειο, Πάτρα και Θεσσαλονίκη με τους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά, Θεσσαλονίκης και της Πάτρας να ετοιμάζονται, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, να καταθέσουν αίτηση χρηματοδότησης των υποδομών από το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ.

Ειδικότερα, ο Πειραιάς στο πλαίσιο του έργου CIPORT (Cold lroning in the Port of Piraeus), έχει ολοκληρώσει τις μελέτες για πέντε σταθμούς στην ακτοπλοΐα και τέσσερις σταθμούς στην κρουαζιέρα. Βέβαια από την μελέτη που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο άλλου σχετικού ευρωπαϊκού έργου (EALING) για την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης στον Πειραιά εκτιμώμενου κόστους 18 εκατ. ευρώ προκύπτει ότι η απόδοση της επένδυσης χωρίς κοινοτική χρηματοδότηση είναι αρνητική. Για το λόγο αυτό, τόσο ο Πειραιάς όσο και τα άλλα μεγάλα λιμάνια διεκδικούν συμπληρωματικά κονδύλια από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility προκειμένου να γίνουν λιμάνι μηδενικών.

Ηράκλειο: Αναζητά χρηματοδότηση για πέντε θέσεις ηλεκτροδότησης

Χρηματοδότηση θα αναζητήσει άμεσα και ο λιμένας Ηρακλείου, που έχει επίσης προχωρήσει σε μελέτες για πέντε θέσεις ηλεκτροδότησης, ενώ τρεις θέσεις σχεδιάζει και η διοίκηση του λιμένα Ραφήνας. Τα λιμάνια Θεσσαλονίκης – Πάτρας είναι πιο πίσω και θα διεκδικήσουν χρηματοδότηση για μελέτες. Βασικός στόχος των λιμανιών είναι οι υποδομές που θα γίνουν να καλύψουν με ηλεκτρικό ρεύμα τις ενεργειακές ανάγκες, κυρίως των πιο ρυπογόνων πλοίων, όπως τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια προκειμένου να απενεργοποιούν τις μηχανές τους κατά την παραμονή τους στα λιμάνια.

Σημειώνεται, ότι πέρα απο το σημαντικό ύψος των οι απαιτούμενων επενδύσεων παραμένει ακόμα ασαφές το πλαίσιο λειτουργίας / εκμετάλλευσής των θέσεων αυτών γι΄αυτό και έχει συσταθεί ομάδα αποτελούμενης από άμεσα εμπλεκόμενους φορείς σε εθνικό επίπεδο, που μελετά και διερευνά τις απαιτούμενες προδιαγραφές ρυθμιστικού και νομοθετικού περιεχομένου. Λόγου χάριν εκτός από τις σημαντικές επενδύσεις η ηλεκτροδότηση σημαίνει και αυξημένες λειτουργικές δαπάνες. Για αυτό θα προταθούν ειδικές ρυθμίσεις ώστε το ρεύμα να μην είναι πιο ακριβό από τα συμβατικά καύσιμα ή στο μέλλον από τα εναλλακτικά καύσιμα.

Η εκμετάλλευση των σταθμών φόρτισης

Τη μεγαλύτερη πάντως δυσκολία υλοποίησης επενδύσεων ηλεκτροδότησης συναντούν τα μικρότερα λιμάνια της περιφέρειας, για τα οποία, η λύση των ΣΔΙΤ, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ως μονόδρομος. Η σχετική λύση συνδέεται βέβαια με την ανάληψη του κόστους εγκατάστασης και στη συνέχεια με την εκμετάλλευση των σταθμών φόρτισης.

Τέλος, για την ηλεκτροδότηση των πλοίων θα πρέπει και οι πλοιοκτήτες, να εγκαταστήσουν τους αναγκαίους μηχανισμούς οι οποίοι, σύμφωνα με εκτίμηση του προέδρου της ΣΕΕΝ (του Συνδέσμου των ακτοπλόων) κ. Διονύση Θεοδωράτου, ανάλογα με το πλοίο αναμένεται να κοστίσουν από 400 χιλ. ευρώ έως και το 1 εκατ. ευρώ. Δεδομένου ότι για πολλά παλιά πλοία του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου η επένδυση δεν θα μπορεί να αποσβεστεί απαιτείται ανανέωση του στόλου και στο τέλος της ημέρας…επιδότηση!

Είπαμε όμως, η πράσινη μετάβαση έχει υψηλό κόστος σε όλους τους τομείς!

Άντα Σεϊμανίδη

Η κ. Σεϊμανίδη είναι αρθρογράφος, συνιδρυτής της επιχειρηματικής Πρωτοβουλίας Α-Energy και συγγραφέας τριών βιβλίων αναπτυξιακού περιεχομένου. Μέσα στο 2022, θα εκδοθεί και το επόμενο με θέμα «Έργα ανάπτυξης και Πανδημία: Μια υπόθεση για την κοινωνία»