Αξιοκρατία για όλες τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, ζητούν ΠΕΣΕΔΕ – εργολήπτες Αχαϊας

You are currently viewing Αξιοκρατία για όλες τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, ζητούν ΠΕΣΕΔΕ – εργολήπτες Αχαϊας

Η έκδοση για τα 90 χρόνια ιστορίας των εργοληπτών της Πάτρας, αφορμή επίκαιρων διαπιστώσεων

Αξιοκρατία και διαφάνεια για όλες τις εργοληπτικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, ζητούν η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) και ο Σύλλογος Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Δημοσίων Εργων Πάτρας.

Η έκδοση για τα 90 χρόνια ιστορίας των εργοληπτών της Πάτρας, η οποία παρουσιάστηκε την Τετάρτη το βράδυ στο κτίριο του Επιμελητηρίου Αχαϊας, έγινε αφορμή επίκαιρων διαπιστώσεων και συνέβαλε σε ένα ερώτημα της εποχής: Σήμερα, που τα δημόσια έργα σταδιακά ανακάμπτουν, ποιος θα είναι εφεξής ο ρόλος του μικρομεσαίου εργολήπτη; Θα περιοριστεί σταδιακά σε υπεργολάβο των πέντε-έξι μεγάλων επιχειρήσεων του χώρου που έχουν γιγαντωθεί ή θα μπορέσει να διεκδικήσει ένα δικό του, αυτόνομο μέλλον με πιο δίκαιες συνήθηκες;

Κατ΄ανάγκη «υπεργολάβοι» ή αυτόνομοι;

Το ερώτημα έχει πέντε παραμέτρους, οι οποίες κατατέθηκαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για το βιβλίο: Τις πιο δίκαιες εκτπώσεις, την πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τη δυνατότητα διεκδίκησης έργων υψηλότερου πρoϋπολογισμού, την έγκαιρη ωρίμανση περισσότερων έργων και το έμψυχο δυναμικό. Τέθηκαν, από τον Πρόεδρο του Συλλόγου Εργοληπτών Πάτρας Πέτρο Μαντά, την πρόεδρο της ΠΕΣΕΔΕ Μαρία Τσιομπάνου, τον Πρόεδρο του 10ου Περιφερειακού Παραρτήματος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργο Παππά, αλλά και τον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη.

Από τη δική της πλευρά, η Μαρία – Ελλη Γεράρδη, Γενική Γραμματέας Υποδομών του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, έδωσε μια πρώτη εικόνα του πώς αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο θέμα η Πολιτεία σε μια περίοδο που αναμένεται εκτίναξη του κατασκευαστικού αντικειμένου.

στιγμιότυπο από την εκδηλωση που διοργανώθηκε από το Σύλλογο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Δημοσίων Εργων Πατρών, όπου συζητήθηκε και η αξιοκρατία για όλες τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.

Θετικές προοπτικές στις κατασκευές

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε εκ μέρους του ΤΕΕ ο κ. Παππάς, ο κλάδος των κατασκευών, το 2020 αριθμούσε 61.500 επιχειρήσεις, εκ των οποίων το 8% (ή 4.830 επιχειρήσεις), αναλαμβάνουν δημόσια έργα. Εν τω μεταξύ, ανάμεσα στο 2009 και στο 2020, ο κλάδος των κατασκευών συρρικνώθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης κατά 46% (51.400 επιχειρήσεις), με τη συντριπτική πλειονότητα των κατασκευών σε ποσοστό 96.8% να είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Οι αυτοαπασχολούμενοι ειδικότερα, αντιπροσωπεύουν το 36% των κατασκευών. Εν τω μεταξύ, οι προοπτικές στις κατασκευές είναι θετικές, καθώς αναμένεται τα αμέσως επόμενας χρόνια διπλασιασμός (κατά 2, 8 δις) του συνολικού κύκλου εργασιών των έργων και αύξηση κατά περίπου 600 εκ ευρώ της χρηματοδότησης.

Πλην όμως, σε αυτό το σκηνικό, το μέλλον των μικρότερων εργοληπτών καθέ άλλο παρά εξασφαλισμένο είναι, καθώς το μικρό μέγεθος συνδέεται ευθέως με δυσχέρεια στη χρηματοδότηση και αναγκαστική ελαχιστοποίηση του πάγιου κόστους λειτουργίας των μικρότερων επιχειρήσεων.

Σε αυτό το περιβάλλον και χωρίς να δίνεται λύση για τη χρηματοδότηση, όπως τόνισε η Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ κα Τσιομπάνου, οι μικρομεσαίοι, επιβαρύνονται επιπλέον με μεγάλες εκπτώσεις, ανεπίκαιρα τιμολόγια, καθυστερήσεις στις πληρωμές και έλλειψη έμψυχου δυναμικού. Η γεωμετρική αύξηση των ΣΔΙΤ, στις οποίες συμμετέχουν οι έξι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, λαμβάνοντας τα έργα με πολύ εκτπώσεις της τάξης του 5%, σε αντίθεση με τους μικρούς εργολάβους που συνεχίζουν να δίνουν εκτώσεις της τάξης του 30%, είναι χαρακτηριστική του δυσμενούς περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί για τους μικρομεσαίους εργολάβους.

στιγμιότυπο από την εκδηλωση που διοργανώθηκε από το Σύλλογο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων Δημοσίων Εργων Πατρών, όπου συζητήθηκε και η αξιοκρατία για όλες τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.

Διπλασιασμός των ορίων των πτυχίων: Να μην είμαστε «κωπηλάτες της γαλέρας»

Για το λόγο αυτό, απατείται η χάραξη μιας συντονισμένης πολιτικής που θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των επιχειρήσεων όλων των μεγεθών με διαφάνεια και αξιοκρατία, θα προτρέπει τον θεσμό της δάνειας εμπειρίας και θα ξεφεύγει από τη λογική του καρτέλ.

Μια πρακτική πρόταση προς αυτήν την κατεύθυνση, έκανε εκ μέρους των εργοληπτών της Πάτρας ο κ. Μαντάς: Να διπλασιαστούν πρότεινε, τα όρια των πτυχίων, ώστε να δημιουργηθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός και οι μικρότερες επιχειρήσεις να μην καθίστανται υποχρεωτικά «κωπηλάτες της γαλέρας» σε μια εποχή που τα έργα αυξάνονται αλματωδώς.

Μετ΄επιτάσεως μπήκε εξάλλου το πρόβλημα του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και της ωρίμανσης των έργων. Όπως αναφέρθηκε από όλους, 600 χιλιάδες λαμπροί μηχανικοί εργάζονται στο εξωτερικό, ενώ η παρουσία τους στην Ελλάδα είναι πλέον απαραίτητη. Επιπλέον δεν υπάρχει επαρκές στελεχιακό δυναμικό για την ωρίμανση των έργων. Χαρακτηριστική προς αυτήν την κατεύθυνση, η τοποθέτηση του Δήμου Πατρέων κ. Πελετίδη, ο οποίος ανέφερε ότι ενώ υπάρχει πλήθος έργων προς ωρίμανση, ο Δήμος, λόγω συνταξιοδοτήσεων του έμψυχου δυναμικού και χωρίς τη δυνατότητα να μπορεί να προσλάβει άμεσα νέους μηχανικούς προς αντικατάσταση των αποχωρούντων, δεν μπορεί να προχωρήσει με την ταχύτητα που θα ήθελε. Κάτι, που είναι αρνητικό για την ανάπτυξη στην πόλη.

Υπέρ της δάνειας εμπειρίας η Πολιτεία

Η κυρία Γεράρδη παραδέχθηκε ότι η κρίση του κορονοϊού και ο πόλεμος στην Ουκρανία έφεραν τα πάνω-κάτω στον κλάδο των κατασκευών, τη στιγμή που άρχιζε να ανακάμπτει. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υποδομών κάνει έναν αγώνα για να αναθεωρήσει το θεσμικό πλαίσιο των κατασκευών και των τιμών των δημοσίων έργων. Ανέφερε ότι το υπουργείο κάνει μια τεράστια προσπάθεια για να ωριμάσει τα έργα. Υπάρχουν ελλείψεις σε υποδομές, καθώς η κρίση δημιούργησε μεγάλες ανάγκες, και τώρα το πρόβλημα είναι να βρεθούν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επίσης, χαρακτήρισε θετική και την δάνεια εμπειρία, καθώς, όπως είπε, μόνον μέσα από συνεργασίες θα προχωρήσουμε μπροστά.

Ωστόσο, έστειλε και ένα έμμεσο αλλά σαφές μήνυμα προς τον κλάδο να στραφεί σε πιο πράσινες, βιώσιμες υποδομές και φιλικές προς το περιβάλλον, γιατί η ΕΕ παύει να χρηματοδοτεί δρόμους. Επίσης υπερμύνθηκε των ΣΔΙΤ ως στρατηγική επιλογή του υπουργείου, τονίζοντας ότι δίνουν λύση στο θέμα της συντήρησης αλλά και της χρηματοδότησης.

Διαβάστε επίσης: Μαρία Έλλη Γεράρδη: Τη Δευτέρα υπογράφεται το FlyOver, ακολουθεί η υπογραφή και άλλων έργων ΣΔΙΤ