Η Αktor έχει απόλυτη ανάγκη την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις προκειμένου να διασφαλίσει την βιωσιμότητα του κολοσσού που δημιουργεί στα πρότυπα του πάλαι ποτέ κραταιού ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Στο ερώτημα γιατί εξαγοράζει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις η διοίκηση της Aktor Group υπό τον κ. Αλέξανδρο Εξάρχου, η προφανής απάντηση είναι ότι η πρώτη διαθέτει ιδιαίτερα σημαντική προίκα, πραγματική και άυλη, την οποία η Αktor έχει απόλυτη ανάγκη προκειμένου να διασφαλίσει την μεσο και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του κολοσσού που δημιουργεί, αλλάζοντας τα δεδομένα στον κατασκευαστικό κλάδο.
Άλλωστε, εξαγοράζοντας μόλις πριν από 15 μήνες την κατασκευαστική Άκτωρ έναντι τιμήματος 110,8 εκατ. ευρώ, η στρατηγική των βασικών μετόχων της Αktor (πρώην ΙΝΤΡΑΚΑΤ) εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου, Γιάννη Καϋμενάκη, καθώς επίσης και του διευθύνοντος της Αktor Aλέξανδρου Εξάρχου, περιλάμβανε εξαρχής και την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
ΑΚΤΩΡ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις: Ένα συνεκτικό δίδυμο
Η Άκτωρ, απετέλεσε ανέκαθεν τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου του πάλαι ποτέ κραταιού ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που είχε δημιουργήσει ο Γιώργος Μπόμπολας με τη συμβολή του Δημήτρη Κούτρα. ειδικά στον τομέα των παραχωρήσεων όπου ο όμιλος, μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, είχε καταφέρει να πρωτοστατήσει στα μεγάλα έργα παραχώρησης στη χώρα, ήδη από το 1990.
Είναι αυτονόητο ότι επί δεκαετίες, τα έργα παραχώρησης μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ανελάμβανε η κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ, αλλά και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία ας σημειωθεί δεν διαθέτει πτυχίο έβδομης τάξης συμμετείχε σε πολλούς διαγωνισμούς σε κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ. Με μια κουβέντα: Ένα επιτυχημένο δίδυμο, με σημαντική εμπειρία και στην διεκδίκηση έργων παραχώρησης, και στην υλοποίηση, αλλά και στην μετέπειτα συντήρηση.
Σήμα κατατεθέν της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και χρυσοφόρα όρνιθα του ομίλου επί δεκαετίες ήταν η σύμβαση εκμετάλλευσης και συντήρησης της Αττικής Οδού, η οποία μετά τη λήξη της πέρασε πρόσφατα στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συνέχεια διαγωνιστικής διαδικασίας.
Παρότι η Ακτωρ Παραχωρήσεις δεν έχει πλέον υπό τον έλεγχό της την Αττική Οδό, εντούτοις παραμένει σήμερα η μεγαλύτερη και κυρίως η πιο έμπειρη ελληνική εταιρεία παραχωρήσεων, περιλαμβάνοντας στο χαρτοφυλάκιό της συμμετοχές στους μεγαλύτερους και πιο σύγχρονους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, διαθέτει πλειοψηφική συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), αλλά και σημαντικά ποσοστά (20,5%) στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (27,7%).
Πέραν των αυτοκινητοδρόμων, η εταιρεία αναδείχθηκε πρόσφατα προσωρινός ανάδοχος για το έργο ΣΔΙΤ «Αποκατάσταση και εκσυγχρονισμός των δικτύων άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) Ταυρωπού», σε κοινοπραξία με την Αβαξ (60%-40%).
Συμμετέχει επίσης σε παραχωρήσεις χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων δυναμικότητας 5.639 θέσεων και στη λειτουργία άλλων 2.195 θέσεων.
Τα έσοδα από τα παραπάνω, βρίσκονται σήμερα σε διαδικασία ελέγχου και αποτίμησης και αποτελούν την δεδομένη και πραγματική προίκα της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.

Τι θα αποτιμηθεί
Με βάση τα παραπάνω, θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου ο οικονομικός έλεγχος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την AKTOR, συνεκτιμώντας την ωρίμανση των υφιστάμενων συμβάσεων, των επιπλέον δραστηριοτήτων που συν τω χρόνο έγιναν στις διάφορες παραχωρήσεις κ.λ.π
Βέβαια, υπάρχει και η «δυνητική» προίκα που είναι ενδεχομένως εξίσου και ίσως ακόμα πιο σημαντική: Πρόκειται για τη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε μεγάλο αριθμό από τρέχοντες διαγωνισμούς ΣΔΙΤ και νέων έργων Παραχώρησης συνολικού ύψους 6 δισ. ευρώ. Η συμμετοχή της γίνεται πάντα στο πλαίσιο Κοινοπραξιών με τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες του κλάδου (με πτυχία 7ης τάξης).
Τα έσοδα
Κατά το εννεάμηνο του 2024, τα έσοδα της Ακτωρ Παραχωρήσεις ανήλθαν σε 220,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 7%, λόγω της αύξησης της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό κατά 5,52%, ενώ κατά 4,19% αυξήθηκε η κυκλοφορία στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Αντίστοιχα, τα λειτουργικά κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 158,6 εκατ. ευρώ, από 136,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 16%, με το περιθώριο να αγγίζει το 72%.
Περί τιμήματος
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελλάκτωρ αποφάσισε να παραχωρήσει στην Aktor περίοδο αποκλειστικότητας για την διαπραγμάτευση και ολοκλήρωση της συμφωνίας έως και την 30.04.2025.
Οι βασικοί μέτοχοι Reggeborgh – Motor Oil έχουν ολοκληρώσει τη μόχλευση των στοιχείων ενεργητικού- συνάπτοντας μακροχρόνιο δανεισμό με την Πειραιώς (17ετούς διάρκειας, με cash sweep), επέστρεψαν στην εταιρεία το ποσό των 333 εκατ. (και των ιδίων μέσω γενναίας επιστροφής κεφαλαίου).
Ενδεχομένως αυτό να επηρεάσει προς τα κάτω και το δυνητικό τίμημα της εξαγοράς. Πάντως, από ότι ακούγεται στην αγορά, για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, υπάρχει ήδη διαθέσιμη, ενεργή γραμμή χρηματοδότησης από Πειραιώς και Attica Bank. Εν τω μεταξύ, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται εντατικά καθώς, πέραν του τιμήματος, θα πρέπει να ρυθμιστούν και τα θέματα ομαλής συνέχισης της λειτουργίας της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Διοίκηση της Aktor σκοπεύει καταρχάς να διατηρήσει το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, καθώς είναι πολύ εξειδικευμένο και θα είναι και πρακτικά αδύνατον σε μια αγορά που ήδη πάσχει από έλλειψη στελεχών, να αντικατασταθεί.